Virtuaalinen ja lisätty todellisuus poliisikoukutuksessa: nykytilanne ja tulevaisuuden näkymät
Tieaho, Pasi (2023)
Tieaho, Pasi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230936
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden järjestelmiä Suomen poliisikoulutuksessa on, tai on ollut käytössä, ja miksi kokeilussa tai esittelyssä olevia järjestelmiä ei ole otettu opetuskäyttöön, tai miksi niiden käyttö on lopetettu.
Tutkimusaineisto on kerätty aikaisemmin Suomessa ja ulkomailla tehdyistä tutkimuksista, sekä haastattelemalla sellaisia Poliisiammattikorkeakoulun henkilökuntaan kuuluvia, joilla on käyttäjäkokemuksia tai muulla tavalla hankittua tietoa virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden käytöstä tai niihin liittyvistä järjestelmistä.
Haastattelujen avulla saatiin kartoitettua tiedot Poliisiammattikorkeakoulussa saatavilla olevista ja aikaisemmin saatavilla olleista virtuaalisen todellisuuden tai lisätyn todellisuuden järjestelmistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen liittyviä järjestelmiä ei ole ollut varsinaisessa opetuskäytössä. Joskin hieman kiistanalaisesti voidaan todeta, että Poliisiammattikorkeakoulussa opetuskäytössä ollut voimankäyttötilanteen päätöksentekoon liittyvä Polsi-simulaattori voidaan lukea joidenkin lähteiden mukaan jonkinlaiseksi lisätyn todellisuuden järjestelmäksi. Tutkimuksessa selvisi myös, että Poliisiammattikorkeakoulussa on meneillään hankkeita, jotka todennäköisesti tuovat opetukseen virtuaalisia elementtejä sisältäviä järjestelmiä jo lähitulevaisuudessa.
Tutkimusaineisto on kerätty aikaisemmin Suomessa ja ulkomailla tehdyistä tutkimuksista, sekä haastattelemalla sellaisia Poliisiammattikorkeakoulun henkilökuntaan kuuluvia, joilla on käyttäjäkokemuksia tai muulla tavalla hankittua tietoa virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden käytöstä tai niihin liittyvistä järjestelmistä.
Haastattelujen avulla saatiin kartoitettua tiedot Poliisiammattikorkeakoulussa saatavilla olevista ja aikaisemmin saatavilla olleista virtuaalisen todellisuuden tai lisätyn todellisuuden järjestelmistä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen liittyviä järjestelmiä ei ole ollut varsinaisessa opetuskäytössä. Joskin hieman kiistanalaisesti voidaan todeta, että Poliisiammattikorkeakoulussa opetuskäytössä ollut voimankäyttötilanteen päätöksentekoon liittyvä Polsi-simulaattori voidaan lukea joidenkin lähteiden mukaan jonkinlaiseksi lisätyn todellisuuden järjestelmäksi. Tutkimuksessa selvisi myös, että Poliisiammattikorkeakoulussa on meneillään hankkeita, jotka todennäköisesti tuovat opetukseen virtuaalisia elementtejä sisältäviä järjestelmiä jo lähitulevaisuudessa.