Suomi lähetyskenttänä: miten Se löytyi -mediakampanja onnistui missiossaan
Kuvaja, Nina (2023)
Kuvaja, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030275
Tiivistelmä
Nina Kuvaja
Suomi lähetyskenttänä – Miten Se löytyi -mediakampanja onnistui missiossaan
55 s., liitteet 2
Syksy 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Suomessa toteutettiin syys–lokakuussa 2022 yhteiskristillinen evankelioimiskampanja, Se löytyi -mediamissio. Kampanjaan osallistui noin 400 seurakuntaa ja kristillistä järjestöä pääorganisoijan, medialähetysjärjestö IRR-TV ry:n johdolla. Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa jokainen suomalainen evankeliumin sanomalla. Seurakunnat järjestivät lukemattoman määrän erilaisia tapahtumia ja tempauksia yhdessä vapaaehtoisten toimijoiden kanssa ympäri Suomea. Kampanjan aikana evankeliumia vietiin ihmisille sanoin ja teoin, mediaa ja tavoittavaa diakoniaa hyödyntäen. Tätä yhteiskristillistä koko Suomen laajuista hanketta voi syystäkin pitää kirkkohistoriallisesti merkittävänä.
Tämä opinnäytetyö perustuu IRR-TV ry:n tilaamaan verkkokyselyyn, jonka tavoitteena oli selvittää Se löytyi -kampanjan onnistumista kampanjaan osallistuneiden seurakuntien ja järjestöjen yhteyshenkilöiden näkökulmasta. Verkkokysely toteutettiin yhteistyönä IRR-TV ry:n ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijan kanssa. Kyselytutkimuksen tulokset on tarkoitettu ensisijaisesti tutkimuksen tilaajan käyttöön, mutta tulokset hyödyttävät myös niitä, jotka ovat suunnittelemassa evankelioimiskampanjoita ja yhteiskristillistä toimintaa.
Näin mittavan kampanjan toteuttaminen vaati mukaansa paljon seurakuntia ja vapaaehtoisia toimijoita. Kampanjan onnistumisessa medianäkyvyydellä ja seurakuntien paikallistason toiminnalla oli suuri merkitys. Tutkimustuloksista selviää, että Se löytyi -kampanja oli monin tavoin onnistunut, vaikka haasteitakin ilmeni. Mediamainonnan olisi toivottu olevan vieläkin näkyvämpää. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten tavoittaminen jäi heikoksi. Vapaaehtoisten rekrytointi oli paikoittain haastavaa. Kampanjan aikana jokaiseen kotitalouteen tarkoitettua Se löytyi -kirjaa pidettiin onnistuneena, mutta sen jakelussa ilmeni ongelmia. Tavoittavaa työtä tehtiin paljon, mutta sen arviointi näytti olevan hankalaa. Huomiota kiinnitti myös se, ettei diakonian määritelmä ole kaikille yksiselitteinen. Kampanja tuskin tavoitti kaikkia suomalaisia, mutta moni tuli kampanjan aikana kohdatuksi ja evankeliumi sai näkyvyyttä. Lisäksi moni kristillinen seurakunta on löytänyt yhteyden toisiinsa ja saanut uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaansa, rukouselämä on syventynyt, opetuslapseutta tukevia kursseja on järjestetty runsaasti ja moni on rohkaistunut viemään evankeliumin ilosanomaa eteenpäin. Työ on siis ollut tuloksellista ja kampanjan vaikutus jatkuu edelleen.
Asiasanat: diakonia, ekumenia, evankelioiminen, kyselytutkimus
Suomi lähetyskenttänä – Miten Se löytyi -mediakampanja onnistui missiossaan
55 s., liitteet 2
Syksy 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Suomessa toteutettiin syys–lokakuussa 2022 yhteiskristillinen evankelioimiskampanja, Se löytyi -mediamissio. Kampanjaan osallistui noin 400 seurakuntaa ja kristillistä järjestöä pääorganisoijan, medialähetysjärjestö IRR-TV ry:n johdolla. Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa jokainen suomalainen evankeliumin sanomalla. Seurakunnat järjestivät lukemattoman määrän erilaisia tapahtumia ja tempauksia yhdessä vapaaehtoisten toimijoiden kanssa ympäri Suomea. Kampanjan aikana evankeliumia vietiin ihmisille sanoin ja teoin, mediaa ja tavoittavaa diakoniaa hyödyntäen. Tätä yhteiskristillistä koko Suomen laajuista hanketta voi syystäkin pitää kirkkohistoriallisesti merkittävänä.
Tämä opinnäytetyö perustuu IRR-TV ry:n tilaamaan verkkokyselyyn, jonka tavoitteena oli selvittää Se löytyi -kampanjan onnistumista kampanjaan osallistuneiden seurakuntien ja järjestöjen yhteyshenkilöiden näkökulmasta. Verkkokysely toteutettiin yhteistyönä IRR-TV ry:n ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijan kanssa. Kyselytutkimuksen tulokset on tarkoitettu ensisijaisesti tutkimuksen tilaajan käyttöön, mutta tulokset hyödyttävät myös niitä, jotka ovat suunnittelemassa evankelioimiskampanjoita ja yhteiskristillistä toimintaa.
Näin mittavan kampanjan toteuttaminen vaati mukaansa paljon seurakuntia ja vapaaehtoisia toimijoita. Kampanjan onnistumisessa medianäkyvyydellä ja seurakuntien paikallistason toiminnalla oli suuri merkitys. Tutkimustuloksista selviää, että Se löytyi -kampanja oli monin tavoin onnistunut, vaikka haasteitakin ilmeni. Mediamainonnan olisi toivottu olevan vieläkin näkyvämpää. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten tavoittaminen jäi heikoksi. Vapaaehtoisten rekrytointi oli paikoittain haastavaa. Kampanjan aikana jokaiseen kotitalouteen tarkoitettua Se löytyi -kirjaa pidettiin onnistuneena, mutta sen jakelussa ilmeni ongelmia. Tavoittavaa työtä tehtiin paljon, mutta sen arviointi näytti olevan hankalaa. Huomiota kiinnitti myös se, ettei diakonian määritelmä ole kaikille yksiselitteinen. Kampanja tuskin tavoitti kaikkia suomalaisia, mutta moni tuli kampanjan aikana kohdatuksi ja evankeliumi sai näkyvyyttä. Lisäksi moni kristillinen seurakunta on löytänyt yhteyden toisiinsa ja saanut uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaansa, rukouselämä on syventynyt, opetuslapseutta tukevia kursseja on järjestetty runsaasti ja moni on rohkaistunut viemään evankeliumin ilosanomaa eteenpäin. Työ on siis ollut tuloksellista ja kampanjan vaikutus jatkuu edelleen.
Asiasanat: diakonia, ekumenia, evankelioiminen, kyselytutkimus