Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomi lähetyskenttänä: miten Se löytyi -mediakampanja onnistui missiossaan

Kuvaja, Nina (2023)

 
Avaa tiedosto
Kuvaja_Nina.pdf (2.423Mt)
Lataukset: 


Kuvaja, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030275
Tiivistelmä
Nina Kuvaja
Suomi lähetyskenttänä – Miten Se löytyi -mediakampanja onnistui missiossaan
55 s., liitteet 2
Syksy 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (AMK), diakoniatyö

Suomessa toteutettiin syys–lokakuussa 2022 yhteiskristillinen evankelioimiskampanja, Se löytyi -mediamissio. Kampanjaan osallistui noin 400 seurakuntaa ja kristillistä järjestöä pääorganisoijan, medialähetysjärjestö IRR-TV ry:n johdolla. Kampanjan tavoitteena oli tavoittaa jokainen suomalainen evankeliumin sanomalla. Seurakunnat järjestivät lukemattoman määrän erilaisia tapahtumia ja tempauksia yhdessä vapaaehtoisten toimijoiden kanssa ympäri Suomea. Kampanjan aikana evankeliumia vietiin ihmisille sanoin ja teoin, mediaa ja tavoittavaa diakoniaa hyödyntäen. Tätä yhteiskristillistä koko Suomen laajuista hanketta voi syystäkin pitää kirkkohistoriallisesti merkittävänä.

Tämä opinnäytetyö perustuu IRR-TV ry:n tilaamaan verkkokyselyyn, jonka tavoitteena oli selvittää Se löytyi -kampanjan onnistumista kampanjaan osallistuneiden seurakuntien ja järjestöjen yhteyshenkilöiden näkökulmasta. Verkkokysely toteutettiin yhteistyönä IRR-TV ry:n ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijan kanssa. Kyselytutkimuksen tulokset on tarkoitettu ensisijaisesti tutkimuksen tilaajan käyttöön, mutta tulokset hyödyttävät myös niitä, jotka ovat suunnittelemassa evankelioimiskampanjoita ja yhteiskristillistä toimintaa.

Näin mittavan kampanjan toteuttaminen vaati mukaansa paljon seurakuntia ja vapaaehtoisia toimijoita. Kampanjan onnistumisessa medianäkyvyydellä ja seurakuntien paikallistason toiminnalla oli suuri merkitys. Tutkimustuloksista selviää, että Se löytyi -kampanja oli monin tavoin onnistunut, vaikka haasteitakin ilmeni. Mediamainonnan olisi toivottu olevan vieläkin näkyvämpää. Erityisesti nuorten ja nuorten aikuisten tavoittaminen jäi heikoksi. Vapaaehtoisten rekrytointi oli paikoittain haastavaa. Kampanjan aikana jokaiseen kotitalouteen tarkoitettua Se löytyi -kirjaa pidettiin onnistuneena, mutta sen jakelussa ilmeni ongelmia. Tavoittavaa työtä tehtiin paljon, mutta sen arviointi näytti olevan hankalaa. Huomiota kiinnitti myös se, ettei diakonian määritelmä ole kaikille yksiselitteinen. Kampanja tuskin tavoitti kaikkia suomalaisia, mutta moni tuli kampanjan aikana kohdatuksi ja evankeliumi sai näkyvyyttä. Lisäksi moni kristillinen seurakunta on löytänyt yhteyden toisiinsa ja saanut uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaansa, rukouselämä on syventynyt, opetuslapseutta tukevia kursseja on järjestetty runsaasti ja moni on rohkaistunut viemään evankeliumin ilosanomaa eteenpäin. Työ on siis ollut tuloksellista ja kampanjan vaikutus jatkuu edelleen.

Asiasanat: diakonia, ekumenia, evankelioiminen, kyselytutkimus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste