Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keskosuuden vaikutus kognitiiviseen kehitykseen: opas keskoslasten vanhemmille

Niva, Heidi; Pehkonen, Jenni (2023)

Avaa tiedosto
Niva_Pehkonen.pdf (1013.Kt)
Lataukset: 


Niva, Heidi
Pehkonen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729935
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä siihen, miten keskosena syntyminen vaikuttaa lapsen myöhempään kognitiiviseen kehitykseen. Opinnäytetyö tehtiin kehittämispainotteisena työnä, ja sen pohjalta luotiin opas keskoslasten vanhemmille. Tavoitteena oli tuoda ilmi mahdollisia kognitiivisen kehityksen ongelmia, jotka liittyvät keskosuuteen. Opinnäytetyön työelämäkumppanina oli Keskosperheiden yhdistys eli KEVYT.

Keskoslasten vanhemmille luotu opas julkaistiin KEVYEN verkkosivuilla, jossa se on avoimesti saatavilla kaikille. Opinnäytetyön opas pyrittiin luomaan niin, että keskoslasten vanhemmat saavat siitä vertaistukea ja uutta tietoa keskosuuteen liittyen. Koska oppaan haluttiin tuovan vertaistukea, siihen sisällytettiin erikseen kappale, jossa kerrotaan vertaistukiryhmistä. Oppaassa kerrotaan myös mitä tulee tehdä, jos on huolissaan oman lapsensa kehityksestä.

Tiedonhaussa käytettiin vertaisarvioituja lähteitä, kuten tutkimuksia, verkkosivuja, kirjoja sekä aiempia opinnäytetöitä. Myös työelämäkumppanin verkkosivuja käytettiin lähteenä, kun etsittiin tietoa vertaistuen tarjoamisesta keskosperheille.

Keskosuudella on havaittu olevan vaikutusta myöhempään kognitiiviseen kehitykseen, ja keskosuutta on tutkittu laajasti eri vuosikymmeninä. Keskoslapset ovat usein esimerkiksi matemaattisilta taidoiltaan heikompia kuin täysiaikaisena syntyneet, ja keskosten haasteet liittyvät usein koulunkäyntiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste