Lastensuojelulaitoksen ja perusopetuksen välinen yhteistyö: huoneentaulu Ryhmäkoti Raiteeseen
Mikkola, Riina (2023)
Mikkola, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930104
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainoitteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja edistää Ryhmäkoti Raiteessa asuvien lasten ja nuorten koulunkäyntiä. Tavoitteen toteutumiseksi tarkoituksena oli kehittää Ryhmäkoti Raiteen ja valitun yhteistyökoulun välistä yhteistyötä. Tarve yhteistyön kehittämiselle nousi esiin havainnoista työskentelyvaiheissa Ryhmäkoti Raiteessa. Osalla lapsista ja nuorista oli haasteita kouluun lähtemisessä ja koulupäivästä suoriutumisessa. Tämän vuoksi kouluhenkilökunnalta tuli useasti yhteydenottoja. Tältä pohjalta etsittiin vastausta kysymykseen: ”Miten sijaishuollon ja koulun henkilökunta voisivat tukea vahvemmin lasten ja nuorten koulunkäyntiä yhteistyön näkökulmasta?”.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus avaa sijaishuoltoon liittyviä tekijöitä ja koulunkäyntiä sijaishuollon aikana. Opinnäytetyön produktina tuotettiin yhteistyön tueksi huoneentaulu. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Ryhmäkoti Raide. Kehittämiseen mukaan valittua yhteistyökoulua ei kerrottu opinnäytetyössä nimeltä. Päätös yhteistyökoulun nimeämättä jättämisestä pohjautui lastensuojeluasiakkuudessa olevien lasten ja nuorten erityisen tarkkaan yksityisyyden suojeluun, koska lastensuojeluasiakkuus on salassa pidettävä tieto. Opinnäytetyöaineisto on kerätty osallistuvaa havainnointia käyttäen. Lisäksi toteutettiin yhteistyön nykytilaa kartoittava kyselyn mukana olleelle yhteistyökoululle.
Huoneentaulu nosti esiin yhteistyöhön vaikuttavat tekijät. Erityisesti yhteistyötahojen välisten roolien jaottelulla ja jäsentämisellä haettiin selkeytystä sekä vaikutusta ammatti-identiteettiin osana yhteistä kasvatustehtävää. Selkeys ja informatiivisuus myös korostavat huoneentaulun muistiomaisuutta. Huoneentaulun taustalla näkyvät opinnäytetyössä käsitellyt teoreettiset tiedot ja yhteistyön sisällään pitämä hiljainen tieto. Huoneentaulun esittely työelämäyhteistyökumppaneille herätti monipuolista keskustelua yhteistyön merkityksellisyydestä. Ryhmäkoti Raiteen palautteessa nousi esiin, että huoneentaulu olisi vielä hyvä käydä läpi yhdessä yhteistyökoulun kanssa. Huoneentaulu jäi Ryhmäkoti Raiteen käyttöön niin, että sen täydet käyttöoikeudet siirtyivät, jolloin sitä voidaan tarvittaessa muokata ja päivittää.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus avaa sijaishuoltoon liittyviä tekijöitä ja koulunkäyntiä sijaishuollon aikana. Opinnäytetyön produktina tuotettiin yhteistyön tueksi huoneentaulu. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Ryhmäkoti Raide. Kehittämiseen mukaan valittua yhteistyökoulua ei kerrottu opinnäytetyössä nimeltä. Päätös yhteistyökoulun nimeämättä jättämisestä pohjautui lastensuojeluasiakkuudessa olevien lasten ja nuorten erityisen tarkkaan yksityisyyden suojeluun, koska lastensuojeluasiakkuus on salassa pidettävä tieto. Opinnäytetyöaineisto on kerätty osallistuvaa havainnointia käyttäen. Lisäksi toteutettiin yhteistyön nykytilaa kartoittava kyselyn mukana olleelle yhteistyökoululle.
Huoneentaulu nosti esiin yhteistyöhön vaikuttavat tekijät. Erityisesti yhteistyötahojen välisten roolien jaottelulla ja jäsentämisellä haettiin selkeytystä sekä vaikutusta ammatti-identiteettiin osana yhteistä kasvatustehtävää. Selkeys ja informatiivisuus myös korostavat huoneentaulun muistiomaisuutta. Huoneentaulun taustalla näkyvät opinnäytetyössä käsitellyt teoreettiset tiedot ja yhteistyön sisällään pitämä hiljainen tieto. Huoneentaulun esittely työelämäyhteistyökumppaneille herätti monipuolista keskustelua yhteistyön merkityksellisyydestä. Ryhmäkoti Raiteen palautteessa nousi esiin, että huoneentaulu olisi vielä hyvä käydä läpi yhdessä yhteistyökoulun kanssa. Huoneentaulu jäi Ryhmäkoti Raiteen käyttöön niin, että sen täydet käyttöoikeudet siirtyivät, jolloin sitä voidaan tarvittaessa muokata ja päivittää.