Yhteiskehittämisen menetelmällä opas toisen asteen opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseen
Auerlehto, Piritta (2023)
Auerlehto, Piritta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111930092
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Piritta Auerlehto
Yhteiskehittämisen menetelmällä opas toisen asteen opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseen
49 sivua ja 1.liite
Syksy, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK)
Nuoruusiässä moni mielenterveyshäiriö ilmenee ensimmäistä kertaa, ja tutkimusten mukaan noin neljännes nuorista kärsii yleisistä mielenterveyshäiriöistä, kuten masennuksesta, ahdistuneisuudesta, käytös- ja päihdehäiriöistä, joita saattaa esiintyä samanaikaisesti. Nuoret kohtaavat yhä enemmän mielenterveyden haasteita, erityisesti siirtyessään peruskoulun jälkeen toiselle asteelle, joka tuo mukanaan sekä opintopaineita että itsenäistymisen haasteita. Oppi-velvollisuuslaki velvoittaa nuoret hakeutumaan toisen asteen opintoihin ja oppilaitosten tarjoamaan jokaiselle opiskelupaikan. Tämä nostaa tarvetta käsitellä mielenterveyden haasteita toisella asteella.
Oppilaitoksen henkilöstöllä on keskeinen rooli opiskelijoiden mielenterveyden vahvistamisessa, ongelmien ennaltaehkäisyssä ja tukemisessa. Vaikka heidän päätehtävänsä on opetus ja kasvatus, he voivat kokea tarvetta ohjeille siitä, miten kohdata ja tukea opiskelijoita, etenkin kun mielenterveysongelmiin vastaaminen koetaan haasteelliseksi.
Opinnäytetyössä kuvataan yhden toisen asteen oppilaitoksen yhteiskehittämisen tuloksena syntynyttä mielenterveysopasta, jonka tavoitteena on tukea opetushenkilöstöä opiskelijoiden mielenterveyshaasteiden kohtaamisessa arjessa. Yhteiskehittämisen prosessi edellyttää eri toimijoiden yhteistyötä, ja sen tavoitteena on huomioida erilaiset näkökulmat ja hyödyntää jäsenien monipuolista osaamista ja resursseja. Vaikka prosessi vaatii aikaa, resursseja ja tehokasta koordinointia, se edistää parempia ratkaisuja, innovaatioita ja syvempää ymmärrystä mielenterveysongelmista.
Asiasanat: Yhteiskehittäminen, Nuorten mielenterveys, Opas mielenterveyden tukemiseen
Piritta Auerlehto
Yhteiskehittämisen menetelmällä opas toisen asteen opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseen
49 sivua ja 1.liite
Syksy, 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK)
Nuoruusiässä moni mielenterveyshäiriö ilmenee ensimmäistä kertaa, ja tutkimusten mukaan noin neljännes nuorista kärsii yleisistä mielenterveyshäiriöistä, kuten masennuksesta, ahdistuneisuudesta, käytös- ja päihdehäiriöistä, joita saattaa esiintyä samanaikaisesti. Nuoret kohtaavat yhä enemmän mielenterveyden haasteita, erityisesti siirtyessään peruskoulun jälkeen toiselle asteelle, joka tuo mukanaan sekä opintopaineita että itsenäistymisen haasteita. Oppi-velvollisuuslaki velvoittaa nuoret hakeutumaan toisen asteen opintoihin ja oppilaitosten tarjoamaan jokaiselle opiskelupaikan. Tämä nostaa tarvetta käsitellä mielenterveyden haasteita toisella asteella.
Oppilaitoksen henkilöstöllä on keskeinen rooli opiskelijoiden mielenterveyden vahvistamisessa, ongelmien ennaltaehkäisyssä ja tukemisessa. Vaikka heidän päätehtävänsä on opetus ja kasvatus, he voivat kokea tarvetta ohjeille siitä, miten kohdata ja tukea opiskelijoita, etenkin kun mielenterveysongelmiin vastaaminen koetaan haasteelliseksi.
Opinnäytetyössä kuvataan yhden toisen asteen oppilaitoksen yhteiskehittämisen tuloksena syntynyttä mielenterveysopasta, jonka tavoitteena on tukea opetushenkilöstöä opiskelijoiden mielenterveyshaasteiden kohtaamisessa arjessa. Yhteiskehittämisen prosessi edellyttää eri toimijoiden yhteistyötä, ja sen tavoitteena on huomioida erilaiset näkökulmat ja hyödyntää jäsenien monipuolista osaamista ja resursseja. Vaikka prosessi vaatii aikaa, resursseja ja tehokasta koordinointia, se edistää parempia ratkaisuja, innovaatioita ja syvempää ymmärrystä mielenterveysongelmista.
Asiasanat: Yhteiskehittäminen, Nuorten mielenterveys, Opas mielenterveyden tukemiseen