Kyselytutkimus arabiankielisten maahanmuuttajavanhempien tietämyksestä valmentavista koulutuksista
Ibraheem, Eman (2023)
Ibraheem, Eman
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää arabiankielisten maahanmuuttajavanhempien tietämys Suomessa olevista valmentavista koulutuksista muun muassa tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta(TUVA:sta). Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus on nivelvaihe. Nivelvaiheeseen kuulu ammatillinen koulutus valmentava koulutus (VALMA) ja lukioon valmistava koulutus (LUVA).
Arabiankielisten maahanmuuttajien tietämystä mitattiin kyselyn kautta, jossa käytettiin kyllä-ei-kysymyksiä. Tutkimus oli määrällinen, ja siitä saatuja matemaattisia tuloksia analysoitiin ja käsiteltiin. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös tutkimuksen tekemisen prosessia, kuten eettisyyttä, kysymysten muotoilua sekä kyselyihin liittyvää teoriaa. Kyllä-ei-kysely mahdollisti yksinkertaisen ja vaivattoman kyselyn tekemisen. Kysely jaettiin eri sosiaalisen median kanaville, ja siihen vastasi 57 arabiankielistä maahanmuuttajavanhempaa.
Kyselyn pohjalta kävi ilmi, että vanhemmat tietävät enemmän ammatilliseen koulutukseen valmentavasta koulutuksesta kuin lukioon valmistavasta koulutuksesta ja tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta. Lisäksi, vaikka ammatilliseen koulutukseen valmentavasta koulutuksesta tiedetään lukioon valmistavasta koulutuksesta ja tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta eniten, tietämys on pinnallinen.
Työssä pääteltiin vanhempien tietämättömyyden vaikuttavan laskevasti lapsen hakeutumiseen valmentaviin koulutuksiin. Tietoisuutta voidaan lisätä lisäämällä arabiankielisten opastusten ja tiedotteiden määrää. Siksi opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena tai sivutuotteena on kattavan oppaan tekeminenarabian kielellä, jossa hyödynnetään kyselyn tuloksia. Sitä ei kuitenkaan käsitellä osana opinnäytetyötä.
Arabiankielisten maahanmuuttajien tietämystä mitattiin kyselyn kautta, jossa käytettiin kyllä-ei-kysymyksiä. Tutkimus oli määrällinen, ja siitä saatuja matemaattisia tuloksia analysoitiin ja käsiteltiin. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös tutkimuksen tekemisen prosessia, kuten eettisyyttä, kysymysten muotoilua sekä kyselyihin liittyvää teoriaa. Kyllä-ei-kysely mahdollisti yksinkertaisen ja vaivattoman kyselyn tekemisen. Kysely jaettiin eri sosiaalisen median kanaville, ja siihen vastasi 57 arabiankielistä maahanmuuttajavanhempaa.
Kyselyn pohjalta kävi ilmi, että vanhemmat tietävät enemmän ammatilliseen koulutukseen valmentavasta koulutuksesta kuin lukioon valmistavasta koulutuksesta ja tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta. Lisäksi, vaikka ammatilliseen koulutukseen valmentavasta koulutuksesta tiedetään lukioon valmistavasta koulutuksesta ja tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta eniten, tietämys on pinnallinen.
Työssä pääteltiin vanhempien tietämättömyyden vaikuttavan laskevasti lapsen hakeutumiseen valmentaviin koulutuksiin. Tietoisuutta voidaan lisätä lisäämällä arabiankielisten opastusten ja tiedotteiden määrää. Siksi opinnäytetyön toissijaisena tavoitteena tai sivutuotteena on kattavan oppaan tekeminenarabian kielellä, jossa hyödynnetään kyselyn tuloksia. Sitä ei kuitenkaan käsitellä osana opinnäytetyötä.