Koulun monikulttuurinen työyhteisö: koulun henkilökunnan kokemuksia monikulttuurisen työyhteisön merkityksestä peruskoulussa
Özgur, mihriban (2023)
Özgur, mihriban
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112732104
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena on haastatella koulun henkilökuntaa ja selvittää helpottaako monikulttuurinen työyhteisö monikulttuurisemmaksi muuttuvan koulun arjen sujumista. Tavoitteenamme on haastattelujen pohjalta selvittää, onko monikulttuurisesta henkilökunnasta apua ja kenties tarvitaanko koululla vielä enemmän resursseja monikielisen ohjaajan lisäksi. Monikulttuurisuuden lisääntyessä kouluissa on erilaisten hankkeiden pohjalta syntynyt uusia työnkuvia kouluille muun muassa kouluvalmentaja ja monikielinen ohjaaja, josta on ollut erittäin paljon hyötyä kouluille erilaisten kulttuurien tuomista haasteista.
Tutkimuskysymykset olivat: Miten monikulttuurisuus näkyy koulutyöyhteisössä, millaisia haasteita monikulttuurisuus tuo koulussa ja kuinka tärkeä monikulttuurinen työyhteisö on oppilaiden tukemisessa.
Tutkimusaineistoa keräsimme teemahaastattelulla, jonka toteutimme
puolistrukturoidulla kysymyksillä, mikä mahdollisti jatkokysymyksien esittämistä ja laadukasta keskustelua. Tarkoituksenamme oli tutkia oppilashuoltoryhmän kokemuksia ja tulkintoja opinnäytetyömme aiheesta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna, jotta voisimme tutkia henkilöiden omakohtaiset kokemukset. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi koulun oppilashuoltoryhmään kuuluvaa henkilökuntaa.
Tuloksissa korostuu kuinka koulunhenkilökunta osaa suhtautua monikulttuurisuuteen ja kulttuurisensitiiviseen työotteeseen sekä henkilökunnan välillä että oppilaitten ja heidän perheidensä tukemisessa. Silti koulu kaipaa enemmän yhteisöllisyyttä koronavuosien jälkeen ja heidän on saatava oppilaat toimimaan yhdessä ja vaikka järjestämään monikulttuurisia teemapäiviä, jossa jokainen tulisi kuulluksi ja nähdyksi.
Tutkimuskysymykset olivat: Miten monikulttuurisuus näkyy koulutyöyhteisössä, millaisia haasteita monikulttuurisuus tuo koulussa ja kuinka tärkeä monikulttuurinen työyhteisö on oppilaiden tukemisessa.
Tutkimusaineistoa keräsimme teemahaastattelulla, jonka toteutimme
puolistrukturoidulla kysymyksillä, mikä mahdollisti jatkokysymyksien esittämistä ja laadukasta keskustelua. Tarkoituksenamme oli tutkia oppilashuoltoryhmän kokemuksia ja tulkintoja opinnäytetyömme aiheesta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna, jotta voisimme tutkia henkilöiden omakohtaiset kokemukset. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi koulun oppilashuoltoryhmään kuuluvaa henkilökuntaa.
Tuloksissa korostuu kuinka koulunhenkilökunta osaa suhtautua monikulttuurisuuteen ja kulttuurisensitiiviseen työotteeseen sekä henkilökunnan välillä että oppilaitten ja heidän perheidensä tukemisessa. Silti koulu kaipaa enemmän yhteisöllisyyttä koronavuosien jälkeen ja heidän on saatava oppilaat toimimaan yhdessä ja vaikka järjestämään monikulttuurisia teemapäiviä, jossa jokainen tulisi kuulluksi ja nähdyksi.