Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sijaishuollon ohjaaja yhteistyössä perheiden kanssa: Toimintaohjeet lapsen huoltajalle soitettaessa

Järvenpää, Annemari; Laine, Marjo (2023)

 
Avaa tiedosto
Jarvenpaa_Laine.pdf (610.2Kt)
Lataukset: 


Järvenpää, Annemari
Laine, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729833
Tiivistelmä
Lapsen sijoitus perheen ulkopuolelle on usein huoltajalle traumaattinen kriisi riippumatta siitä, onko sijoitus yllätys vai toivottu tai odotettu toimenpide. Huoltajan huomioiminen sijoituksen alkuvaiheessa ja sen aikana on merkityksellistä lapsen oikeanlaisen sijoituspaikkaan kiinnittymisen kannalta. Sijaishuoltoyksikön ohjaajan ja etenkin omaohjaajan näkökulmasta katsottuna lapsen sijoitus sisältää useita muistettavia asioita, ja prosessi voi tuntua vieraalta tai monimutkaiselta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa ohjaajaa tässä prosessissa kokoamalla ohjeet sijoitetun lapsen huoltajalle soittamiseen.

Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja sujuvoittaa huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä lapsen sijoituksen aikana sijaishuoltoyksikön ohjaajan näkökulmasta katsottuna. Työn tarkoitus on tuottaa yhteistyötahoa merkityksellisesti palveleva produkti eli toimintaohjeet kotiin soitettavia puheluita varten erään sijaishuoltoyksikön työntekijöiden käyttöön. Yksikkö voi käyttää ohjeita myös osana henkilöstön perehdyttämistä, ja ohjaajat voivat hyödyntää niitä oman työnsä reflektointimateriaalina. Teoreettisen viitekehyksen perustana olivat lastensuojelu, sijaishuolto ja yhteistyö huoltajien kanssa. Näihin sekä työelämän toiveisiin perustuen koottiin varsinainen ohjemateriaali. Yhteistyökumppanilta kerättiin palautetta toimintaohjeiden käytettävyydestä sähköpostitse.

Keskustelut työelämän yhteistyökumppanin kanssa sekä havainnot kehittämistyönteon aikana antoivat jatkokehitysideoita ohjeisiin. Toimintaohjeiden työstämisen eri vaiheissa kerätyn palautteen perusteella voidaan todeta, että ohjeet selventävät ohjaajien toimintaa huoltajille soitettavia puheluita ennen, niiden aikana ja niiden jälkeen. Ohjeet tulevat työelämäkumppanin käyttöön jatkossa.
 
The placement of a child outside the family is often a traumatic crisis for the guardian regardless of whether the placement is a surprise or an expected action. Consideration of the guardian in the early stages of the placement and during it is important for the proper attachment of a child with the foster care unit. The process of child placement can seem complicated and there are many aspects to remember from the perspective of a foster care counsellor. To help the counsellor in this process, the aim of the thesis was to compile the instructions for phone calls to the guardian of a placed child.

The aim of this development-oriented thesis is to make clearer and consolidate the cooperation with the guardians during the placement of a child from the viewpoint of the counsellor of a foster care unit. Objective of this thesis is to produce a meaningfully serving product for the cooperation partner: instructions for phone calls to the guardians for use by employees of a foster care unit. The unit can also use the instructions as a part of the employee orientation, and the counsellors as a material to reflect on their own work. Child protection, foster care and cooperation with guardians were a base for the theoretical framework. Based on these and the wishes of cooperation partner, the actual instructions were compiled. Feedback was collected from the users and working life cooperation partner via an e-mail.

Discussions with the working life cooperation partner, as well as observations during the development work gave further development ideas for the instructions. As the results from the feedback collected in several stages of working, it can be stated that the instructions make the actions of counsellors clearer before, during and after the calls to the guardians. The instructions are going to be used by the working life partner in the future.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste