Skolan som arena för mellanmänskliga möten och meningsfull fritid: case Skolan i mitten
Ticklén, Ida (2023)
Ticklén, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133611
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort som kvalitativ fallstudie kring frågan ”Kan skolan och meningsfull fritid vara under samma tak och ge till varandra?”. Beställare är projektet Skolan i mitten (SKIM) på Mörsils skola i Åre kommun, som är ett socialt projekt där det har skapats en öppen mötesplats i skolans lokaler under kvällstid. Målgruppen är elever, skolpersonalen, vårdnadshavare och bybor. Projektets mål är att öka delaktighet, trygghet och att minska utanförskap genom mellanmänskliga möten och en meningsfull fritid. SKIM blev inte förankrat väl hos skolpersonalen, och de fick inte vara delaktiga i processen. Vilket skapade missnöje och konflikter. Målet med detta examensarbete var att utveckla samarbetet mellan skolan och SKIM, och ge skolpersonalen möjligheten att bli delaktiga i processen framåt.
Arbetet lägger sig in i den allmänna samhällssituationen i Sverige, och vad som finns för riskfaktorer i barn och ungdomarnas liv. Det lyfts vikten med att jobba förebyggande med ungdomar och koncentrera sig i skyddsfaktorer, så som i skolan. Arbetet utfördes med att först kartlägga situationen, och problematiken genom halvstrukturerade intervjuer med skolpersonalen. Svaren analyserades genom tematisering, och med hjälp av benchmarking av Allaktivitetshusen i Malmö. Resultatet landade i ett innehåll för en workshopsmall med tre olika teman; kommunikation, utmaningar och framtid. I den interaktiva och delaktighetsökande workshoppen tillsammans med skolpersonalen utvecklades det lösningar till den största utmaningen som de själva lyfte i intervjuerna; hur ska fritidsverksamheten och skolan ha tydliga ramar så att det inte blir någon negativ påverkan till eleverna relation till skolarbetet?
Arbetet resulterade tydliga riktlinjer för användning av lokaler och klassrum under kvällstid, nya idéer för kommunikation mellan skola och SKIM, och även en framtidsvision från skolpersonalen. Benchmarkingen producerade även idéer/rekommendationer för nya koncept till SKIMs verksamhet. Workshopen resulterade att skolpersonalen diskuterade om hur skolans egna otydliga ramar potentiellt försvårar samarbeten, men även hur SKIM kan främja skolans ramar. Arbetes viktigaste resultat blev de möten mellan skolpersonalen och SKIMs projektledare (jag) under intervjuerna och workshoppen. De orsakade en tydlig förbättring i relationen och förtroendet framåt. Fallstudien ger bra insikter till branchen/liknande verksamheter i det stora, men den största nyttan med arbetet är specifikt för beställaren själv. This bachelor thesis is based on a qualitative case study investigating whether it is possible for school and meaningful leisure time to co-exist and be valuable to each other? The study has been ordered by the project “Skolan i mitten” (SKIM) at Mörsils school in the municipality of Åre. The focus of this social project is creating a meeting point in the school facilities during weekday evenings for students, school personnel, parents and caregivers, and other villagers in Mörsil. The goal of the project is to increase participation and the feeling of security, and to reduce the feeling of exclusion. This aim is to be fulfilled through interpersonal encounters and meaningful leisure time. The work interferes with the general societal situation in Sweden and common risk factors in the lives of children and young adults. It highlights the importance of proactive work among young adults, where focus lies on protective factors such as the school.
In the initial stage of the case study, several semi structured interviews with school personnel were carried out to map out the current situation and problems regarding exclusiveness and feelings of security in schools. The result was analysed through thematization, and with help of benchmarking of Allaktivitetshusen in Malmö, a workshop following the three themes; communication, challenges, and future was created. The workshop, which aimed to seek partaking from school personnel, led to the development of solutions for the major issues brought up by the school personnel in the interviews; how can the leisure time and school maintain clear boundaries to prevent a negative impact on students’ relation to their schoolwork.
The case study resulted in clear guidelines around the use of classrooms and other school’s facilities in evening hours, new ideas for communication between school and SKIM, as well as a new vision from the school personnel. The benchmarking produced ideas and recommendations around new concepts for the operations of SKIM. The workshop resulted in discussions among school personnel regarding how the school’s unclear guidelines are a possible reason for the difficulties of projects like SKIM, but also inspiration for ways that SKIM might benefit the school. The result of most importance were the encounters between the school personnel and the project manager of SKIM (me) during the interviews and the workshop. They led to a great improvement in the relationship between the two and a strengthened trust for further cooperation. The case study gives valuable insight in this field and the like, but the greatest benefit of the study is its value for the project SKIM.
Arbetet lägger sig in i den allmänna samhällssituationen i Sverige, och vad som finns för riskfaktorer i barn och ungdomarnas liv. Det lyfts vikten med att jobba förebyggande med ungdomar och koncentrera sig i skyddsfaktorer, så som i skolan. Arbetet utfördes med att först kartlägga situationen, och problematiken genom halvstrukturerade intervjuer med skolpersonalen. Svaren analyserades genom tematisering, och med hjälp av benchmarking av Allaktivitetshusen i Malmö. Resultatet landade i ett innehåll för en workshopsmall med tre olika teman; kommunikation, utmaningar och framtid. I den interaktiva och delaktighetsökande workshoppen tillsammans med skolpersonalen utvecklades det lösningar till den största utmaningen som de själva lyfte i intervjuerna; hur ska fritidsverksamheten och skolan ha tydliga ramar så att det inte blir någon negativ påverkan till eleverna relation till skolarbetet?
Arbetet resulterade tydliga riktlinjer för användning av lokaler och klassrum under kvällstid, nya idéer för kommunikation mellan skola och SKIM, och även en framtidsvision från skolpersonalen. Benchmarkingen producerade även idéer/rekommendationer för nya koncept till SKIMs verksamhet. Workshopen resulterade att skolpersonalen diskuterade om hur skolans egna otydliga ramar potentiellt försvårar samarbeten, men även hur SKIM kan främja skolans ramar. Arbetes viktigaste resultat blev de möten mellan skolpersonalen och SKIMs projektledare (jag) under intervjuerna och workshoppen. De orsakade en tydlig förbättring i relationen och förtroendet framåt. Fallstudien ger bra insikter till branchen/liknande verksamheter i det stora, men den största nyttan med arbetet är specifikt för beställaren själv.
In the initial stage of the case study, several semi structured interviews with school personnel were carried out to map out the current situation and problems regarding exclusiveness and feelings of security in schools. The result was analysed through thematization, and with help of benchmarking of Allaktivitetshusen in Malmö, a workshop following the three themes; communication, challenges, and future was created. The workshop, which aimed to seek partaking from school personnel, led to the development of solutions for the major issues brought up by the school personnel in the interviews; how can the leisure time and school maintain clear boundaries to prevent a negative impact on students’ relation to their schoolwork.
The case study resulted in clear guidelines around the use of classrooms and other school’s facilities in evening hours, new ideas for communication between school and SKIM, as well as a new vision from the school personnel. The benchmarking produced ideas and recommendations around new concepts for the operations of SKIM. The workshop resulted in discussions among school personnel regarding how the school’s unclear guidelines are a possible reason for the difficulties of projects like SKIM, but also inspiration for ways that SKIM might benefit the school. The result of most importance were the encounters between the school personnel and the project manager of SKIM (me) during the interviews and the workshop. They led to a great improvement in the relationship between the two and a strengthened trust for further cooperation. The case study gives valuable insight in this field and the like, but the greatest benefit of the study is its value for the project SKIM.