Rekrytoinnin avaimet ja tulevaisuuden työtaidot. Miten kasvattaa laadukasta varhaiskasvatusta ja pieniä tarinoita varrelta virran.
Enström, Nora Elisabet (2023)
Enström, Nora Elisabet
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120734926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten voisi rakentaa laadukasta varhaiskasvatusta. Samalla perehdyin myös rekrytoinnin haasteisiin sekä rakenteisiin, että rekrytoinnin toivottuihin tuloksiin. Tulevaisuuden työtaidot olivat yksi tärkeimpiä tutkimuskohteitani sekä työtaito varhaiskasvatuksen organisaatiossa. Laadukas varhaiskasvatus vaatii tekijältään paljon. On hankittava alan koulutus ja osattava monia erilaisia taitoja. Se, mitä varhaiskasvatuksen opettajalta tai varhaiskasvatuksen sosionomilta vaaditaan, tulee monelle yllätyksenä. Työssä on osattava olla sosiaalinen, luova, yhteistyökykyinen ja osattava olla itseohjautuva, osattava itsensä ja toisten johtaminen sekä oltava näkökulmanottokykyinen, empaattinen ja kulttuuri positiivinen. Näiden taitojen lisäksi opinnäytetyöstä selviää, miten laajaa ammattitaitoa varhaiskasvatuksen opettajalta ja varhaiskasvatuksen sosionomilta vaaditaan. Työssäni pohdin myös rekrytointia. Kuinka organisaatio saisi palkattua itselleen hyvän työntekijän? Minkälaista apua päiväkodin johtajat tarvitsevat rekrytointiin ja voiko rekrytoinnissa mennä jokin pieleen? Työni käsittelee myös varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtaitoja ja pyrkii vastaamaan kysymykseen, minkälaisia tulevaisuuden työtaitoja varhaiskasvatuksen ammattilaisilta vaaditaan? Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastatteluiden muodossa sain tutkimusmateriaalia työhöni. Tuloksena selvisi, että tulevaisuuden työtaidot päivittyvät koko ajan. Tulee uusia tarpeita organisaatioihin, joihin työntekijöiden työtaitojen on yllettävä. Tämän hetken yhtenä tärkeimpänä työtaitona varhaiskasvatuksen ammattilaiselta pidettiin itsensä sekä muiden johtamistaitoja sekä positiivista asennetta työtään ja organisaatiota kohtaan. Rekrytointiin kaivattiin avuksi toista ihmistä. Kaksoisjohtajuudesta sain kuulla hyviä esimerkkejä. Rekrytoinnissa voi mennä pieleen se, jos palkattu työntekijä ei sovi / sopeudu työpaikan kokonaisuuteen. Myös sitoutumaton työntekijä nähtiin uhkana organisaatiolle. Työyhteisöön sitoutunut ja näkökulmanottokykyä omaava työntekijä nähtiin työtaidoiltaan loistavana.