Omaishoidon palveluohjauksen kehittäminen: omaishoidon tuen oppaan luominen palvelumuotoilulla
Rautee, Saga (2024)
Rautee, Saga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen omaishoidon tuen palveluohjausta luomalla opas palvelumuotoilulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia ohjeita palveluohjaajien työssä tarvitaan, jotta omaishoidon tuen asiakkaiden palveluohjaus olisi mahdollisimman asiakaslähtöistä, sujuvaa ja tarkoituksenmukaista.
Kehittämismenetelmänä oli palvelumuotoilu ja kehittäminen tapahtui työpajoissa yhteiskehittämisen avulla palveluohjaajien kanssa. Palvelumuotoilun prosessi eteni ennalta sovittujen vaiheiden mukaisesti. Prosessin vaiheita olivat suunnittelu ja ymmärrys, ideointi, toteutus ja pilotointi sekä arviointi. Yhteisiä työpajoja toteutui yhteensä kuusi kertaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella omaishoidon tuen asiakkaiden palveluohjauksessa tarvittavat tiedot tulisi olla koottuna yhteen oppaaseen. Palveluohjaajien näkemysten mukaan toimiva opas on selkeä, kattava ja helppolukuinen. Asiakaslähtöisyyden näkökulmasta oppaan rakenteessa on huomioitava asiakasprosessi, jotta asiakkaan palveluohjausprosessi etenee oikeassa järjestyksessä. Oppaan avulla voidaan varmistaa, että asiakkaat saavat oikeanlaiset palvelut ja tukimuodot.
Kehittämistyön avulla luotiin uusi opas Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ikääntyneiden omaishoidon tuen asiakkaiden palveluohjaukseen ja opas otetaan käyttöön hyvinvointialueella. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla hyvinvointialueilla omaishoidon tuen palveluohjauksen kehittämisessä.
Kehittämismenetelmänä oli palvelumuotoilu ja kehittäminen tapahtui työpajoissa yhteiskehittämisen avulla palveluohjaajien kanssa. Palvelumuotoilun prosessi eteni ennalta sovittujen vaiheiden mukaisesti. Prosessin vaiheita olivat suunnittelu ja ymmärrys, ideointi, toteutus ja pilotointi sekä arviointi. Yhteisiä työpajoja toteutui yhteensä kuusi kertaa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella omaishoidon tuen asiakkaiden palveluohjauksessa tarvittavat tiedot tulisi olla koottuna yhteen oppaaseen. Palveluohjaajien näkemysten mukaan toimiva opas on selkeä, kattava ja helppolukuinen. Asiakaslähtöisyyden näkökulmasta oppaan rakenteessa on huomioitava asiakasprosessi, jotta asiakkaan palveluohjausprosessi etenee oikeassa järjestyksessä. Oppaan avulla voidaan varmistaa, että asiakkaat saavat oikeanlaiset palvelut ja tukimuodot.
Kehittämistyön avulla luotiin uusi opas Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ikääntyneiden omaishoidon tuen asiakkaiden palveluohjaukseen ja opas otetaan käyttöön hyvinvointialueella. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla hyvinvointialueilla omaishoidon tuen palveluohjauksen kehittämisessä.