Resursstarka barn – utveckling och utvärdering av material
Liljeroth, Pia (2023)
Liljeroth, Pia
Yrkeshögskolan Novia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402065950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402065950
Tiivistelmä
Goda sociala och emotionella färdigheter är en viktig resurs i livet. De bidrar till fysiskt och psykiskt välmående samt till att förebygga social utsatthet. Sociala och emotionella färdigheter utgör en grund för lärandet och är viktiga för känslolivet. Grunden för de sociala och emotionella färdigheterna skapas i barndomen, men färdigheterna uppkommer inte av sig själva. Barnen behöver stöd av vuxna för att utveckla sina sociala och emotionella färdigheter. Inom småbarnspedagogiken har man möjlighet att både i vardagssituationer, och systematiskt och planerat, arbeta med att stöda barnen i att utveckla dessa färdigheter.
Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken (2020–2023) fokuserade på hur man inom den småbarnspedagogiska kontexten kan öka beredskapen att stöda barns sociala och emotionella färdigheter. I projektet medverkade Pargas stad/småbarnspedagogik och Sateenkaarikoto ry/Lyckobo daghem i Åbo. Projektet utarbetade material för att stöda dessa färdigheter. Med hjälp av materialen kan man träna färdigheterna i barngruppen i syfte att stärka alla barns färdigheter. För barn som lever i utsatta förhållanden eller som har större behov av stöd finns material som är tänkt att användas i arbetet med det enskilda barnet. För att stödet ska bli så effektivt som möjligt är tanken att barnets hem behövs i det här arbetet. Det här betyder att samma metoder som används inom småbarnspedagogiken också kan användas i barnets hem.
I den här rapporten beskrivs hur materialen som producerades inom projektet Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken utarbetades och utvärderades.
Yrkeshögskolan Novias projekt Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken (2020–2023) fokuserade på hur man inom den småbarnspedagogiska kontexten kan öka beredskapen att stöda barns sociala och emotionella färdigheter. I projektet medverkade Pargas stad/småbarnspedagogik och Sateenkaarikoto ry/Lyckobo daghem i Åbo. Projektet utarbetade material för att stöda dessa färdigheter. Med hjälp av materialen kan man träna färdigheterna i barngruppen i syfte att stärka alla barns färdigheter. För barn som lever i utsatta förhållanden eller som har större behov av stöd finns material som är tänkt att användas i arbetet med det enskilda barnet. För att stödet ska bli så effektivt som möjligt är tanken att barnets hem behövs i det här arbetet. Det här betyder att samma metoder som används inom småbarnspedagogiken också kan användas i barnets hem.
I den här rapporten beskrivs hur materialen som producerades inom projektet Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken utarbetades och utvärderades.