Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

SATUKIRJAN SANKARIT : voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmät lapsen itsetunnon tukena

Retva, Sari (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Retva_Sari.pdf (826.6Kt)
Lataukset: 


Retva, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112316328
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Retva, Sari. Satukirjan sankarit – voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmät lapsen itsetunnon tukena. Järvenpää. Syksy 2014. 41 s. Yksi liite. Diakonia ammattikorkeakoulu, Järvenpään toimipaikka, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi (AMK) – kirkon varhaiskasvatuksenohjaaja, lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli soveltaa voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen menetelmiä lapsen yksilöllisessä huomioimisessa sekä näin myös tukea lapsen itsetunnon ja itsearvostuksen kehittymistä. Tämän työtavan avulla varhaiskasvattajan on mahdollista oppia tuntemaan lapsi paremmin. Käyttämällä tätä lapsen syvempää tuntemustaan kasvatuskumppanuuden tukena, kasvattajat voivat parantaa varhaiskasvatuksen laatua entisestään.
Satukirjan sankarit -projekti toteutettiin espoolaisessa päiväkodissa 5-vuotiaiden lasten kanssa. Heitä sadutettiin ja sen jälkeen tehtiin kuvitus heidän satuihinsa voimauttavan valokuvauksen menetelmällä. Projektin aikana kiinnitettiin erityistä huomiota työtavan käytännön soveltuvuuteen. Toiminta toteutettiin huomioiden lapsiryhmän muu toiminta sekä kasvatusvastuullisten aikuisten suhdelukujen säilyminen vaaditulla tasolla ryhmässä.
Johtopäätökseksi saatiin, että voimauttavan valokuvauksen ja sadutuksen yh-distäminen on toimivaa varhaiskasvatuksen arjessa. Sen toteuttamiseen ei tar-vita erityisiä järjestelyjä lapsiryhmässä tai aikuisten kesken, sillä sitä voidaan toteuttaa arjen toiminnan lomassa. Toimivin ratkaisu työtavan hyödyntämisessä olisi omahoitajuuden huomioiminen, jolloin yksi varhaiskasvattaja käyttäisi työtapaa hänelle nimettyjen lasten kanssa projektina toimintavuoden aikana. Samalla tavalla menetelmää voidaan mahdollisesti hyödyntää myös seurakunnan varhaiskasvatuksen piirissä.
Asiasanat: voimauttava valokuvaus, sadutus, varhaiskasvatus, itsetunto, vuorovaikutus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste