iPad apuna erityisopetuksessa : Tablettitietokone osallisuuden lisääjänä
Akiola, Miika; Mikkonen, Janne (2014)
Akiola, Miika
Mikkonen, Janne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817250
Tiivistelmä
Akiola, Miika & Mikkonen, Janne. iPad apuna erityisopetuksessa. Tablettitieto-kone osallisuuden lisääjänä. Syksy 2014, 55 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä kartoitettiin iPad-tabletin käyttöä sekä syitä ottaa se käyttöön erityisopetuksessa. Samalla pyrimme selvittämään laitteen hyötyä kehitysvammaisten vuorovaikutuksessa sekä osallisuuden edistäjänä. Tiedonhankintatapana käytämme puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä havainnointikokemuksiamme Kilonpuiston autististen oppilaiden luokasta.
Tarve tämänkaltaiselle selvitykselle tuli innovatiivisten koulujen siirryttyä uusiin opetustapoihin. Koulut toivoivat saavansa lisää informaatiota laitteen potentiaalista erityisopetuksessa sekä osallisuuden edistäjänä. Tavoitteenamme oli selvittää onko iPad toimiva laite erityisopetuksessa ja voisiko siitä olla apua niin luokkahuoneessa kuin kehitysvammaisen ihmisen arkielämässä. Tutkimme aihetta, koska se on mielestämme ajankohtainen, sitä ei ole vielä paljon tutkittu sekä uskomme vahvasti laitteen voivan omalla tavallaan parantaa tai ainakin tuoda jotain uutta erityisopetukseen.
Oppilaitoksiin suunniteltiin ja toteutettiin kolme haastattelutapaamista, joissa iPad oli käytössä erityistä tukea tarvitsevien alakoulun oppilaiden opetuksessa. Saimme luvat haastatella Keravalla ja Espoossa työskenteleviä erityisopettajia jotka käyttävät laitetta osana opetustaan. Haastattelussa keskityimme neljään kategoriaan: Käyttöönotto, osallisuus, opetuskäyttö sekä kehitysmahdollisuudet. Haastattelukysymykset löytyvät liitteestä 1. Kerromme työssämme myös kuinka havainnoimme laitteen käyttöä harjoittelumme aikana Espoon Kilonpuiston koulussa autististen oppilaiden erityisluokassa.
Vaikka oppilaitoksilla oli erilaiset resurssit sekä käyttötavat nähtiin iPad hyödyllisenä apuvälineenä luokassa. Haastatteluiden pohjalta saadusta tiedoista tärkeimpänä esille nousi laitteen kyky motivoida opiskelijaa, osallisuuden edistäminen, helppokäyttöisyys, taitojen arvioinnin helpottuminen sekä laitteen myönteiset mahdollisuudet tulevaisuudessa tehtävään erityisopetustyöhön ja kehitysvammaistyöhön.
Asiasanat: Osallisuus, erityisopetus, erityispedagogiikka, tietokoneavusteinen opetus, iPad, teemahaastattelu, kvalitatiivinen tutkimus
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä kartoitettiin iPad-tabletin käyttöä sekä syitä ottaa se käyttöön erityisopetuksessa. Samalla pyrimme selvittämään laitteen hyötyä kehitysvammaisten vuorovaikutuksessa sekä osallisuuden edistäjänä. Tiedonhankintatapana käytämme puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä havainnointikokemuksiamme Kilonpuiston autististen oppilaiden luokasta.
Tarve tämänkaltaiselle selvitykselle tuli innovatiivisten koulujen siirryttyä uusiin opetustapoihin. Koulut toivoivat saavansa lisää informaatiota laitteen potentiaalista erityisopetuksessa sekä osallisuuden edistäjänä. Tavoitteenamme oli selvittää onko iPad toimiva laite erityisopetuksessa ja voisiko siitä olla apua niin luokkahuoneessa kuin kehitysvammaisen ihmisen arkielämässä. Tutkimme aihetta, koska se on mielestämme ajankohtainen, sitä ei ole vielä paljon tutkittu sekä uskomme vahvasti laitteen voivan omalla tavallaan parantaa tai ainakin tuoda jotain uutta erityisopetukseen.
Oppilaitoksiin suunniteltiin ja toteutettiin kolme haastattelutapaamista, joissa iPad oli käytössä erityistä tukea tarvitsevien alakoulun oppilaiden opetuksessa. Saimme luvat haastatella Keravalla ja Espoossa työskenteleviä erityisopettajia jotka käyttävät laitetta osana opetustaan. Haastattelussa keskityimme neljään kategoriaan: Käyttöönotto, osallisuus, opetuskäyttö sekä kehitysmahdollisuudet. Haastattelukysymykset löytyvät liitteestä 1. Kerromme työssämme myös kuinka havainnoimme laitteen käyttöä harjoittelumme aikana Espoon Kilonpuiston koulussa autististen oppilaiden erityisluokassa.
Vaikka oppilaitoksilla oli erilaiset resurssit sekä käyttötavat nähtiin iPad hyödyllisenä apuvälineenä luokassa. Haastatteluiden pohjalta saadusta tiedoista tärkeimpänä esille nousi laitteen kyky motivoida opiskelijaa, osallisuuden edistäminen, helppokäyttöisyys, taitojen arvioinnin helpottuminen sekä laitteen myönteiset mahdollisuudet tulevaisuudessa tehtävään erityisopetustyöhön ja kehitysvammaistyöhön.
Asiasanat: Osallisuus, erityisopetus, erityispedagogiikka, tietokoneavusteinen opetus, iPad, teemahaastattelu, kvalitatiivinen tutkimus