TYÖELÄMÄN PELIKÄSI : Lukiolaisten työnhakukurssi ennaltaehkäisevänä toimintana
Jansson, Sari (2014)
Jansson, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718829
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jansson, Sari. Työelämänpelikäsi. Lukiolaisten työnhakukurssi ennaltaehkäise-vänä toimintana. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2014,53s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lukiolaisten mielipiteitä työnhaku-kurssin merkitystä työnhakutaitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa keskityttiin nuorten kokemuksiin työnhakukurssista. Tutkimuksen johtopäätöksissä pohdittiin työnhakukurssin ennaltaehkäisevää merkitystä nuorisotakuun toteuttamisessa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahden lukion työnhakukursseille osallistuneita nuoria helmikuussa 2014. Haastatteluaineisto analysoitiin jakamalla litteroitu materiaali eri teemoihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui nuoruusiästä, persoonallisuudesta, sosi-aalisuudesta ja sosiaalisista taidoista, ohjauksesta sekä urasuunnittelusta.
Tutkimuksen mukaan lukiolaiset kokivat työnhakutaitojen harjoittelemisen lukion aikana hyödylliseksi. Haastatelluille ei ollut suurta merkitystä mihin opintosisältöön työnhakutaitojen harjoittelu sijoittuu vaan suurempi merkitys oli heidän mielestään sillä, että työnhakutaitojen harjoittelu tulisi olla pakollinen kaikille lukiolaisille. Kehittämisehdotuksena haastateltavilla oli työnhakutaitojen ja työelämä-tietouden yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi.
Asiasanat: Työnhakutaidot, nuoruusikä, urasuunnittelu, ennaltaehkäisy, osallistaminen ja lukio
Jansson, Sari. Työelämänpelikäsi. Lukiolaisten työnhakukurssi ennaltaehkäise-vänä toimintana. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2014,53s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lukiolaisten mielipiteitä työnhaku-kurssin merkitystä työnhakutaitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa keskityttiin nuorten kokemuksiin työnhakukurssista. Tutkimuksen johtopäätöksissä pohdittiin työnhakukurssin ennaltaehkäisevää merkitystä nuorisotakuun toteuttamisessa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahden lukion työnhakukursseille osallistuneita nuoria helmikuussa 2014. Haastatteluaineisto analysoitiin jakamalla litteroitu materiaali eri teemoihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui nuoruusiästä, persoonallisuudesta, sosi-aalisuudesta ja sosiaalisista taidoista, ohjauksesta sekä urasuunnittelusta.
Tutkimuksen mukaan lukiolaiset kokivat työnhakutaitojen harjoittelemisen lukion aikana hyödylliseksi. Haastatelluille ei ollut suurta merkitystä mihin opintosisältöön työnhakutaitojen harjoittelu sijoittuu vaan suurempi merkitys oli heidän mielestään sillä, että työnhakutaitojen harjoittelu tulisi olla pakollinen kaikille lukiolaisille. Kehittämisehdotuksena haastateltavilla oli työnhakutaitojen ja työelämä-tietouden yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi.
Asiasanat: Työnhakutaidot, nuoruusikä, urasuunnittelu, ennaltaehkäisy, osallistaminen ja lukio