Yhteisiä hyvinvoinnin suuntaviittoja : Kuurojen Palvelusäätiön palvelujen laatu, kuntayhteistyö ja seurakuntayhteistyö kuntien arvioimana
Piirainen, Risto (2014)
Piirainen, Risto
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116192
Tiivistelmä
Piirainen, Risto. Yhteisiä hyvinvoinnin suuntaviittoja – Kuurojen Palvelusäätiön palvelujen laatu, kuntayhteistyö ja seurakuntayhteistyö kuntien arvioimana. Pieksämäki, syksy 2014, 76 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) – diakonian virkakelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kuntien tyytyväisyyttä asiakkailleen Kuurojen Palvelusäätiön palvelukeskuksilta hankkimiinsa palveluihin. Tavoitteena oli tarkastella kuinka hyvin palveluasumisen laatu vastaa kuntien vaatimuksia, ja kuinka tyytyväisiä kunnat ovat toteutettavaan yhteistyöhön. Lisäksi selvitettiin kuinka kunnat suhtautuvat Kuurojen Palvelusäätiön ja kirkon viittomakielisen työn yhteistyöhön. Tutkimus on osa Kuurojen Palvelusäätiön laadunkehittämisen välineenä toimivaa palautekokonaisuutta.
Tutkimuksen kohderyhmä olivat ne kuntien työntekijät joiden asiakkaita oli Kuurojen Palvelusäätiön asumispalveluiden piirissä. Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus, jonka kyselylomake tuotti myös kvalitatiivista havaintomateriaalia. Tutkimus toteutettiin osittain strukturoidulla kyselylomakkeella Webropol-pohjaisena kyselynä internetissä. Havaintoaineisto koostui 36 vastauslomakkeesta (N=36) ja vastausprosentti oli 30.
Tutkimustulosten mukaan kunnat ovat tyytyväisiä Kuurojen Palvelusäätiön tuottamien asumispalveluiden laatuun ja siihen liittyvään kunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön. Kunnat arvostavat ja suhtautuvat positiivisesti myös kirkon viittomakielisen työn kanssa tehtävään yhteistyöhön ja näkevät sen tärkeänä osana asukkaiden hengellistä hyvinvoin- tia. Vastaajien palautteessa toivottiin myös muiden kuin evankelis-luterilaisen kirkon jäsenien hengellisyyden huomiointia. Vastaajat toivoivat kuntien ja palvelukeskusten yhteistyöhön lisää tiedottamista asiakasta koskevista asioista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta kuntien olevan Kuurojen Palvelusäätiön merkittäviä yhteistyötahoja, joilla on monitasoisia rooleja tilaajina, palveluiden ostaja-asiakkaina sekä asiakkaan palveluiden suunnitteluun osallisina verkoston jäseninä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kuntien tyytyväisyyttä asiakkailleen Kuurojen Palvelusäätiön palvelukeskuksilta hankkimiinsa palveluihin. Tavoitteena oli tarkastella kuinka hyvin palveluasumisen laatu vastaa kuntien vaatimuksia, ja kuinka tyytyväisiä kunnat ovat toteutettavaan yhteistyöhön. Lisäksi selvitettiin kuinka kunnat suhtautuvat Kuurojen Palvelusäätiön ja kirkon viittomakielisen työn yhteistyöhön. Tutkimus on osa Kuurojen Palvelusäätiön laadunkehittämisen välineenä toimivaa palautekokonaisuutta.
Tutkimuksen kohderyhmä olivat ne kuntien työntekijät joiden asiakkaita oli Kuurojen Palvelusäätiön asumispalveluiden piirissä. Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tutkimus, jonka kyselylomake tuotti myös kvalitatiivista havaintomateriaalia. Tutkimus toteutettiin osittain strukturoidulla kyselylomakkeella Webropol-pohjaisena kyselynä internetissä. Havaintoaineisto koostui 36 vastauslomakkeesta (N=36) ja vastausprosentti oli 30.
Tutkimustulosten mukaan kunnat ovat tyytyväisiä Kuurojen Palvelusäätiön tuottamien asumispalveluiden laatuun ja siihen liittyvään kunnan kanssa tehtävään yhteistyöhön. Kunnat arvostavat ja suhtautuvat positiivisesti myös kirkon viittomakielisen työn kanssa tehtävään yhteistyöhön ja näkevät sen tärkeänä osana asukkaiden hengellistä hyvinvoin- tia. Vastaajien palautteessa toivottiin myös muiden kuin evankelis-luterilaisen kirkon jäsenien hengellisyyden huomiointia. Vastaajat toivoivat kuntien ja palvelukeskusten yhteistyöhön lisää tiedottamista asiakasta koskevista asioista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta kuntien olevan Kuurojen Palvelusäätiön merkittäviä yhteistyötahoja, joilla on monitasoisia rooleja tilaajina, palveluiden ostaja-asiakkaina sekä asiakkaan palveluiden suunnitteluun osallisina verkoston jäseninä.