Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

MUSIIKIN KÄYTTÖ RIPPIKOULUN TYÖVÄLINEENÄ : Kvantitatiivinen tutkimus Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilta

Hakonen, Aliina; Hernesniemi, Joona (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Hakonen_Aliina_Hernesniemi_Joona.pdf (560.9Kt)
Lataukset: 


Hakonen, Aliina
Hernesniemi, Joona
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815942
Tiivistelmä
Hakonen Aliina & Hernesniemi Joona. Musiikin käyttö rippikoulun työvälineenä; Kvantitatiivinen tutkimus Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilta. Pieksämäki, syksy 2014, 52s, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla musiikkia hyödynnetään työvälineenä rippikoulutyössä Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilla. Halusimme lisäksi selvittää millä tavalla musiikki on läsnä rippikouluprosessissa ja millaisena musiikin rooli nähdään rippikoulussa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli vertailla näiden kahden hiippakunnan välisiä eroavaisuuksia musiikin käytössä rippikoulutyössä. Tavoitteenamme oli myös, että hiippakuntien seurakunnat voisivat hyötyä tutkimuksestamme ja saada uusia näkökulmia musiikkityöhön rippikoulussa.

Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keräsimme kyselylomakkeella Tampereen ja Oulun hiippakuntien eri seurakuntien työntekijöiltä. Kyselylomakkeen teimme Webropol-ohjelmalla ja lähetimme keväällä 2014 kyselyn sähköpostitse työntekijöille. Kyselyyn vastasi 52 työntekijää.

Tutkimustulokset osoittivat, että musiikki koetaan tärkeäksi työvälineeksi rippikoulutyössä. Tutkimuksemme mukaan Oulun- ja Tampereen hiippakunnan seurakuntien rippikoulutyössä pieniä eroja on musiikkiopetuksen määrässä, jumalanpalvelusmusiikkiin suhtautumisessa, hengellisen nuorisomusiikin tärkeydessä sekä musiikkitapahtumien järjestämisessä. Tutkimuksessamme selvisi myös, että musiikilla koetaan olevan positiivisesti vaikutusta siihen, kiinnostuuko nuori seurakunnan toiminnasta myös rippikoulun jälkeen. Musiikilla koettiin myös olevan merkittävä rooli nuoren hengellisen kasvun kannalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste