MUSIIKIN KÄYTTÖ RIPPIKOULUN TYÖVÄLINEENÄ : Kvantitatiivinen tutkimus Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilta
Hakonen, Aliina; Hernesniemi, Joona (2014)
Hakonen, Aliina
Hernesniemi, Joona
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815942
Tiivistelmä
Hakonen Aliina & Hernesniemi Joona. Musiikin käyttö rippikoulun työvälineenä; Kvantitatiivinen tutkimus Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilta. Pieksämäki, syksy 2014, 52s, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla musiikkia hyödynnetään työvälineenä rippikoulutyössä Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilla. Halusimme lisäksi selvittää millä tavalla musiikki on läsnä rippikouluprosessissa ja millaisena musiikin rooli nähdään rippikoulussa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli vertailla näiden kahden hiippakunnan välisiä eroavaisuuksia musiikin käytössä rippikoulutyössä. Tavoitteenamme oli myös, että hiippakuntien seurakunnat voisivat hyötyä tutkimuksestamme ja saada uusia näkökulmia musiikkityöhön rippikoulussa.
Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keräsimme kyselylomakkeella Tampereen ja Oulun hiippakuntien eri seurakuntien työntekijöiltä. Kyselylomakkeen teimme Webropol-ohjelmalla ja lähetimme keväällä 2014 kyselyn sähköpostitse työntekijöille. Kyselyyn vastasi 52 työntekijää.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikki koetaan tärkeäksi työvälineeksi rippikoulutyössä. Tutkimuksemme mukaan Oulun- ja Tampereen hiippakunnan seurakuntien rippikoulutyössä pieniä eroja on musiikkiopetuksen määrässä, jumalanpalvelusmusiikkiin suhtautumisessa, hengellisen nuorisomusiikin tärkeydessä sekä musiikkitapahtumien järjestämisessä. Tutkimuksessamme selvisi myös, että musiikilla koetaan olevan positiivisesti vaikutusta siihen, kiinnostuuko nuori seurakunnan toiminnasta myös rippikoulun jälkeen. Musiikilla koettiin myös olevan merkittävä rooli nuoren hengellisen kasvun kannalta.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla musiikkia hyödynnetään työvälineenä rippikoulutyössä Oulun ja Tampereen hiippakuntien alueilla. Halusimme lisäksi selvittää millä tavalla musiikki on läsnä rippikouluprosessissa ja millaisena musiikin rooli nähdään rippikoulussa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli vertailla näiden kahden hiippakunnan välisiä eroavaisuuksia musiikin käytössä rippikoulutyössä. Tavoitteenamme oli myös, että hiippakuntien seurakunnat voisivat hyötyä tutkimuksestamme ja saada uusia näkökulmia musiikkityöhön rippikoulussa.
Opinnäytetyömme oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keräsimme kyselylomakkeella Tampereen ja Oulun hiippakuntien eri seurakuntien työntekijöiltä. Kyselylomakkeen teimme Webropol-ohjelmalla ja lähetimme keväällä 2014 kyselyn sähköpostitse työntekijöille. Kyselyyn vastasi 52 työntekijää.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikki koetaan tärkeäksi työvälineeksi rippikoulutyössä. Tutkimuksemme mukaan Oulun- ja Tampereen hiippakunnan seurakuntien rippikoulutyössä pieniä eroja on musiikkiopetuksen määrässä, jumalanpalvelusmusiikkiin suhtautumisessa, hengellisen nuorisomusiikin tärkeydessä sekä musiikkitapahtumien järjestämisessä. Tutkimuksessamme selvisi myös, että musiikilla koetaan olevan positiivisesti vaikutusta siihen, kiinnostuuko nuori seurakunnan toiminnasta myös rippikoulun jälkeen. Musiikilla koettiin myös olevan merkittävä rooli nuoren hengellisen kasvun kannalta.