Zekki-digipalvelusta lisäarvoa nuorten palveluihin ja tiedolla johtamiseen
Saviluoto, Saana (2024)
Saviluoto, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245031
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten 3X10D-elämäntilannemittariin pohjautuvan Zekki-digipalvelun kautta jo saatua hyvinvointitietoa voitaisiin hyödyntää nuorten palveluissa tiedolla johtamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten Zekki-digipalvelua voitaisiin hyödyntää ammattilaisten käytössä etenkin nuorten ennaltaehkäisevien palveluiden yhteydessä. Samalla tarkasteltiin, mitä etuja Zekki-digipalvelulla voisi olla hyvinvointialueella nuorten palveluissa jo käytössä oleviin erilaisiin hyvinvointi- ja elämäntilannemittareihin nähden.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kaksivaiheisesti syyskuussa 2023. Ensimmäinen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla ja niihin osallistui yhteensä neljä eri haastateltavaa. Toinen aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui myös neljä haastateltavaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla.
Tutkimustulosten perusteella Zekin tuottamaa hyvinvointitietoa koettiin voitavan hyödyntää nuorten palveluissa niin johtamisessa kuin tiedolla johtamisessa, palveluihin ohjaamisessa, toimintojen kehittämisessä sekä resurssina. Digipalvelun hyödyntämisen mahdollisuuksina pidettiin sen kautta saatavan monipuolisen tiedon käyttämistä asiakkaan yksilöllisissä tilanteissa ja oman työn apuna, joista kerrotaan enemmän tutkimustulosten alaluvuissa. Sen käytöstä hyötyy sekä nuori että työntekijä. Etuina käytössä oleviin mittareihin nähden sen todettiin tuottavan vertailukelpoista tietoa ja laajempaa asiakaskokemustietoa sekä tietoa ennaltaehkäisevän työn ja tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Merkittävänä huomiona tässä tutkimuksessa tuli esille asiakaskokemus- ja vaikuttavuustiedon merkittävät puutteet nuorten palveluissa tutkimushetkellä ja niiden vaikutukset tiedolla johtamiseen. Merkittävä ja huomionarvoinen asia oli myös se, miten Zekki-digipalvelun tuottaman tiedon avulla pystyttäisiin selkeästi vaikuttamaan noihin puutteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kaksivaiheisesti syyskuussa 2023. Ensimmäinen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla ja niihin osallistui yhteensä neljä eri haastateltavaa. Toinen aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla, johon osallistui myös neljä haastateltavaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla.
Tutkimustulosten perusteella Zekin tuottamaa hyvinvointitietoa koettiin voitavan hyödyntää nuorten palveluissa niin johtamisessa kuin tiedolla johtamisessa, palveluihin ohjaamisessa, toimintojen kehittämisessä sekä resurssina. Digipalvelun hyödyntämisen mahdollisuuksina pidettiin sen kautta saatavan monipuolisen tiedon käyttämistä asiakkaan yksilöllisissä tilanteissa ja oman työn apuna, joista kerrotaan enemmän tutkimustulosten alaluvuissa. Sen käytöstä hyötyy sekä nuori että työntekijä. Etuina käytössä oleviin mittareihin nähden sen todettiin tuottavan vertailukelpoista tietoa ja laajempaa asiakaskokemustietoa sekä tietoa ennaltaehkäisevän työn ja tiedolla johtamisen näkökulmasta.
Merkittävänä huomiona tässä tutkimuksessa tuli esille asiakaskokemus- ja vaikuttavuustiedon merkittävät puutteet nuorten palveluissa tutkimushetkellä ja niiden vaikutukset tiedolla johtamiseen. Merkittävä ja huomionarvoinen asia oli myös se, miten Zekki-digipalvelun tuottaman tiedon avulla pystyttäisiin selkeästi vaikuttamaan noihin puutteisiin.
