Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Havainnointitutkimus 3–4-vuotiaiden leikistä varhaiskasvatuksessa

Siltanen, Riina; Yrttimaa, Oona (2024)

 
Avaa tiedosto
Siltanen_Yrttimaa.pdf (843.8Kt)
Lataukset: 


Siltanen, Riina
Yrttimaa, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245037
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkimme 3–4-vuotiaiden lasten leikkiä ja mielikuvitusta. Tarkoituksenamme oli tutkia, miten lapset leikkivät ja käyttävät mielikuvitustaan tavanomaisilla leikkikaluilla verrattuna arkisiin esineisiin, joita ei yleensä käytetä leikkimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uusia keinoja, miten kehittää lasten luovuutta ja mielikuvitusta leikissä. Teoreettinen viitekehyksemme koostuu lapsen leikin ja mielikuvituksen kehityksestä, kiintymyssuhteen merkityksestä sekä aikuisen roolista leikissä ja varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käymme läpi lyhyesti varhaiskasvatussuunnitelman asettamia reunaehtoja, jotka koskevat leikin roolia ja toteutusta varhaiskasvatuksessa.

Saimme tutkimusluvan Porin Pilke musiikkipäiväkoti Rytmistä, jossa toteutimme tutkimuksemme. Tutkimuksemme on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Käytimme tutkimusmenetelminä havainnointia ja haastattelua. Vierailimme päiväkotiryhmässä yhteensä kolme kertaa. Ensimmäinen vierailu oli tutustumiskerta, jolloin tutustuimme lapsiin ja tutkimusympäristöön. Toisella vierailukerralla havainnoimme lasten leikkiä leikkikaluilla ja kolmannella kerralla havainnoimme lasten leikkiä arkisilla esineillä. Havainnoimme lapsia neljän hengen ryhmässä. Videoimme havainnointikerroista kaksi viimeisintä. Haastattelimme lapsia myös kahden viimeisen havainnointikerran jälkeen. Haastattelimme lapsia yksitellen.

Tutkimuksessa selvisi, että eri esineet vaikuttavat lasten leikkiin ja mielikuvituksen käyttöön. Arkisille esineille keksittiin symbolisia merkityksiä, mitä ei taas tapahtunut lasten leikkiessä leikkikaluilla. Lasten leikki oli vaihtelevaa ja mielikuvitusrikasta arkisten esineiden kanssa. Lasten mielenkiinto pysyi paremmin yllä leikittäessä arkisilla esineillä. Kommunikaatio lasten välillä oli runsaampaa ja lapset ottivat tutkijat mukaan leikkiin arkisten esineiden kanssa leikittäessä. Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen tulosten perusteella voimme todeta, että arkisten esineiden kanssa leikkiminen on luovempaa ja mielikuvituksellisempaa. Arkisten esineiden tai muiden saatavilla olevien materiaalien käyttö leikeissä ovat yksi keino kehittää lasten luovaa ajattelua sekä mielikuvitusta.
 
In the thesis we study the play and imagination of children between the ages of three and four. Our purpose was to study how children play and use their imagination with regular toys compared to objects that are not usually used for playing. The aim of the thesis was to find new ways to develop children's creativity and imagination in play. Our theoretical framework consists of the development of the child's play and imagination, the importance of attachment, and the role of the adult in play and early childhood education. In addition, we will briefly review the boundary conditions set by the Early Childhood Education plan regarding the role and implementation of play in early childhood education.

We received a research permit from Pori Pilke music kindergarten Rytmi, where we carried out our research. Our research is qualitative research. We used observation and interview as research methods. We visited the group three times in total. The first visit was to get to know the children and the research environment. On the second visit we observed children playing with toys and on the third visit we observed children playing with everyday objects. We observed children in a group of four. We videotaped the last two of the observation sessions. We also interviewed the children after the last two observations. We interviewed the children one by one.

The study found that different objects affect children's play and use of imagination. Symbolic meanings were invented for everyday objects, which again did not happen when children played with toys. Children's play was varied and imaginative with everyday objects. The children's interest was better maintained when playing with everyday objects. Communication between the children was more plentiful and the children involved the researchers in playing with everyday objects. Based on the results of the research carried out in the thesis, we can say that playing with everyday objects is more creative and imaginative. The use of everyday objects or other available materials in play is one way to develop children's creative thinking and imagination.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste