Kouluissa tarvitaan entistä enemmän yhteisöllisyyttä – nivelvaiheen tuen kehittäminen yläkouluun siirryttäessä
Kari, Elmeri (2024)
Kari, Elmeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404166686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja lähtökohtana oli kartoittaa, ymmärtää ja kehittää kuudennen ja seitsemännen luokan välistä nivelvaihetta turkulaisessa yläkoulussa. Nivelvaihe asettuu varhaisnuoren elämässä ratkaisevaan hetkeen. Kouluympäristö ja ystäväpiiri muuttuvat monella ja yksilö myös alkaa myös kohdata ikävaiheen fyysisiä ja psyykkisiä haasteita. Tästä syystä kyseisessä nivelvaiheessa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota oppilaiden ryhmäytymiseen, yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen.
Opinnäytetyön tilaajana on Luostarivuoren yläkoulu, joka sijaitsee Turun keskusta-alueella. Luostarivuoren yläkoulu käsittää vuosiluokat 1–9. Tarve koulun kuudennen ja seitsemännen luokan yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen kehittämiselle on noussut esille koulussa, omissa harjoitteluissani ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kouluterveyskyselyjen tulosten kautta. Ryhmäytymisen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksen tukeminen nivelvaiheessa edesauttaa oppilaan koko koulutaivalta ja tukee terveyttä myös läpi elämän.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Päämenetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa yhteistoiminnallisen työpajanominaisuudessa. Työpaja järjestettiin koulun tukioppilaille ja oppilaskunnan hallituksen jäsenille. Työpajassa käsiteltiin laajasti nivelvaiheen ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä: Sitä, mikä on hyvää ja mitä voisi kehittää. Analysoitavana tuotoksena muistiinpanojen lisäksi osallistujat tuottivat posterit koskien aiheita. Määrällisenä aineistona nykyisiltä seitsemäsluokkalaisilta kerättiin tietoa heidän vastikään kokemastaan nivelvaiheesta Webropol-kyselyn avulla. Kerättyä aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
Aineistojen avulla saadut tulokset osoittivat, että yhteisöllisyyden, turvallisuudentunteen ja ryhmäytymisen nykytila nivelvaiheessa on varsin kiitettävä. Erityisesti työpajan tulokset tarjosivat kuitenkin kehittämiskohtia. Tulosten perusteella kehitettiin nivelvaiheen vuosikello, jonka käyttäjäksi on suunniteltu ja josta hyötyvät eritoten koulun yhteisöpedagogi tai nuorisotyöntekijä sekä tukioppilaat. Vuosikellon lisäksi nivelvaiheen kehittämistä voidaan jatkaa erityisesti osoittamalla mahdollisimman paljon resursseja koulun yhteisöllisyyden tukemiseen nyt ja tulevaisuudessa sekä panostamalla avoimeen ja jokaisen yksilön hyväksyvään ilmapiiriin.
Opinnäytetyön tilaajana on Luostarivuoren yläkoulu, joka sijaitsee Turun keskusta-alueella. Luostarivuoren yläkoulu käsittää vuosiluokat 1–9. Tarve koulun kuudennen ja seitsemännen luokan yhteisöllisyyden ja ryhmäytymisen kehittämiselle on noussut esille koulussa, omissa harjoitteluissani ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kouluterveyskyselyjen tulosten kautta. Ryhmäytymisen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksen tukeminen nivelvaiheessa edesauttaa oppilaan koko koulutaivalta ja tukee terveyttä myös läpi elämän.
Kehittämistyön menetelminä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Päämenetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa yhteistoiminnallisen työpajanominaisuudessa. Työpaja järjestettiin koulun tukioppilaille ja oppilaskunnan hallituksen jäsenille. Työpajassa käsiteltiin laajasti nivelvaiheen ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä: Sitä, mikä on hyvää ja mitä voisi kehittää. Analysoitavana tuotoksena muistiinpanojen lisäksi osallistujat tuottivat posterit koskien aiheita. Määrällisenä aineistona nykyisiltä seitsemäsluokkalaisilta kerättiin tietoa heidän vastikään kokemastaan nivelvaiheesta Webropol-kyselyn avulla. Kerättyä aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
Aineistojen avulla saadut tulokset osoittivat, että yhteisöllisyyden, turvallisuudentunteen ja ryhmäytymisen nykytila nivelvaiheessa on varsin kiitettävä. Erityisesti työpajan tulokset tarjosivat kuitenkin kehittämiskohtia. Tulosten perusteella kehitettiin nivelvaiheen vuosikello, jonka käyttäjäksi on suunniteltu ja josta hyötyvät eritoten koulun yhteisöpedagogi tai nuorisotyöntekijä sekä tukioppilaat. Vuosikellon lisäksi nivelvaiheen kehittämistä voidaan jatkaa erityisesti osoittamalla mahdollisimman paljon resursseja koulun yhteisöllisyyden tukemiseen nyt ja tulevaisuudessa sekä panostamalla avoimeen ja jokaisen yksilön hyväksyvään ilmapiiriin.