Viittomakielen tulkin käyttö lasten ja nuorten liikuntatoiminnassa
Sirén, Emilia; Koskela, Anna-Sofia; McCauley, Luana (2024)
Sirén, Emilia
Koskela, Anna-Sofia
McCauley, Luana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186860
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön aihe on viittomakielen tulkin käyttö lasten ja nuorten järjestetyssä liikuntatoiminnassa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja aineisto perustuu videoituun ryhmähaastatteluun. Haastattelu toteutettiin erään koulun oppilaille. Haastatteluun osallistui neljä 10–13 vuoden ikäistä viittomakielistä lasta ja nuorta.
Tavoitteena on saada selville viittomakielisten lasten ja nuorten kokemuksia viittomakielen tulkin käytöstä liikuntatoiminnassa. Tarkoituksena on myös selvittää, kuinka yleistä viittomakielen tulkin käyttö on viittomakielisten lasten ja nuorten järjestetyssä liikuntatoiminnassa. Aihe on tärkeä, koska jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus harrastaa liikuntaa omalla äidinkielellään.
Haastattelun vastauksista voidaan päätellä, että viittomakielistä liikuntatoimintaa toivotaan olevan enemmän. Haastateltavat ovat tyytyväisiä viittomakielen tulkkauksen toteutumiseen liikuntatoiminnassa, mutta toivoivat pääsevänsä harrastamaan liikuntaa viittomakielisessä yhteisössä. Haastattelussa ilmeni, että lapset ja nuoret toivovat viittomakielellä järjestettäviä lajeja olevan monipuolisesti. Jos liikuntatoiminnan monipuolistaminen viittomakielisille toteutuisi, se voisi nostaa viittomakielisten lasten ja nuorten asemaa yhteiskunnassa.
Tavoitteena on saada selville viittomakielisten lasten ja nuorten kokemuksia viittomakielen tulkin käytöstä liikuntatoiminnassa. Tarkoituksena on myös selvittää, kuinka yleistä viittomakielen tulkin käyttö on viittomakielisten lasten ja nuorten järjestetyssä liikuntatoiminnassa. Aihe on tärkeä, koska jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus harrastaa liikuntaa omalla äidinkielellään.
Haastattelun vastauksista voidaan päätellä, että viittomakielistä liikuntatoimintaa toivotaan olevan enemmän. Haastateltavat ovat tyytyväisiä viittomakielen tulkkauksen toteutumiseen liikuntatoiminnassa, mutta toivoivat pääsevänsä harrastamaan liikuntaa viittomakielisessä yhteisössä. Haastattelussa ilmeni, että lapset ja nuoret toivovat viittomakielellä järjestettäviä lajeja olevan monipuolisesti. Jos liikuntatoiminnan monipuolistaminen viittomakielisille toteutuisi, se voisi nostaa viittomakielisten lasten ja nuorten asemaa yhteiskunnassa.