Työhönvalmennuksen kehittäminen Yrityksessä X
Vanhatalo, Mikko (2024)
Vanhatalo, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404196945
Tiivistelmä
Työhönvalmennus on palvelu työnhakijalle, joka tarvitsee työllistymiseensä erityistä tukea. Palvelua tuottaa muun muassa tämän kehittämistyön tilaaja. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoite oli selvittää kuinka tilaajalla on asiakasnäkökulmasta tarve tunnistaa ja parantaa työhönvalmennusta. Lisäksi kehittämistyön tarkoitus oli tunnistaa ohjauksen vahvuuksia asiakkaan työelämään ja työnhakuun liittyvien valmiuksien parantamiseksi, ja asiakkaan itsenäisen toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Kehittämistyössä on menetelmiksi valittu sisältöanalyysi kyselylomakeaineistolle, sekä puolistrukturoidut haastattelut. Palvelusta kerättyä palautetta analysoitiin ja hyödynnettiin haastattelukysymysten jatkojalostamiseen. Palautekysely sisälsi monivalintakysymyksiä, sekä yhden avoimen kysymyksen. Kyselylomakeaineiston avoimia vastauksia käytiin läpi vuosien 2021-2024 ajalta. Laajan sisällönanalyysin rinnalla puolistrukturoidun haastattelun tarkoitus oli syventää ymmärrystä ja kokemuksia työhönvalmennuksen laadusta asiakkaan näkökulmasta, joiden pohjalta palvelua olisi mahdollista jatkossa kehittää.
Tulokset osoittavat, että ohjauksen merkitys varsinkin valmennuksen alussa, on avainasemassa. Hyvän vuorovaikutussuhteen, henkisen tuen ja kannustuksen merkitys korostui. Kokemukset kuulluksi ja kohdatuksi tulemisesta olivat asiakkaille tärkeitä. Luottamuksellinen ja avoin suhde, jossa molempien osapuolten roolit ja vastuut ovat selvät, edistää prosessin etenemistä.
Saatujen tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia joita tilaaja voi hyödyntää kehittäessään työhönvalmennusta. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin työvoimapalveluita kehittäessä. Work counselling is a service provided to job seekers who require special assistance in securing employment. Service is provided by organizations such as the commissioner of this thesis. The aim of this thesis was to explore how work counselling at Company X could be developed and improved from the client’s perspective. Additionally, the goal was to identify the strengths of the guidance work carried out to enhance the client’s capabilities related to employment and job search in order to increase their independent functional capacity.
The data were gathered through a questionnaire and semi-structured interviews. Content analysis was used to analyze the data. The survey contained multiple-choice questions as well as one open question. The open responses of the survey data covered the years 2021 to 2024. In addition to extensive content analysis, the purpose of the semi-structured interviews was to deepen the understanding and experiences of the quality of work coaching from the customer's perspective, providing insights for potential future development of the service.
The results indicate that the significance of guidance, especially in the beginning of the coaching process, is crucial. The importance of good communication, emotional support, and encouragement was emphasized. Clients valued the feeling of being heard and acknowledged. A trusting and open relationship, with clear roles and responsibilities for both parties, facilitates progress in the process.
Based on the results obtained, development suggestions were made for the commissioner to be utilized in enhancing the work coaching services. Furthermore, the findings can be applied more broadly in the development of labour market services.
Kehittämistyössä on menetelmiksi valittu sisältöanalyysi kyselylomakeaineistolle, sekä puolistrukturoidut haastattelut. Palvelusta kerättyä palautetta analysoitiin ja hyödynnettiin haastattelukysymysten jatkojalostamiseen. Palautekysely sisälsi monivalintakysymyksiä, sekä yhden avoimen kysymyksen. Kyselylomakeaineiston avoimia vastauksia käytiin läpi vuosien 2021-2024 ajalta. Laajan sisällönanalyysin rinnalla puolistrukturoidun haastattelun tarkoitus oli syventää ymmärrystä ja kokemuksia työhönvalmennuksen laadusta asiakkaan näkökulmasta, joiden pohjalta palvelua olisi mahdollista jatkossa kehittää.
Tulokset osoittavat, että ohjauksen merkitys varsinkin valmennuksen alussa, on avainasemassa. Hyvän vuorovaikutussuhteen, henkisen tuen ja kannustuksen merkitys korostui. Kokemukset kuulluksi ja kohdatuksi tulemisesta olivat asiakkaille tärkeitä. Luottamuksellinen ja avoin suhde, jossa molempien osapuolten roolit ja vastuut ovat selvät, edistää prosessin etenemistä.
Saatujen tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia joita tilaaja voi hyödyntää kehittäessään työhönvalmennusta. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin työvoimapalveluita kehittäessä.
The data were gathered through a questionnaire and semi-structured interviews. Content analysis was used to analyze the data. The survey contained multiple-choice questions as well as one open question. The open responses of the survey data covered the years 2021 to 2024. In addition to extensive content analysis, the purpose of the semi-structured interviews was to deepen the understanding and experiences of the quality of work coaching from the customer's perspective, providing insights for potential future development of the service.
The results indicate that the significance of guidance, especially in the beginning of the coaching process, is crucial. The importance of good communication, emotional support, and encouragement was emphasized. Clients valued the feeling of being heard and acknowledged. A trusting and open relationship, with clear roles and responsibilities for both parties, facilitates progress in the process.
Based on the results obtained, development suggestions were made for the commissioner to be utilized in enhancing the work coaching services. Furthermore, the findings can be applied more broadly in the development of labour market services.