Walk in terapian näkyvyyden ja saatavuuden edistäminen
Vilkki, Sonja; Saana, Oikarinen; Janina, Meriläinen (2024)
Vilkki, Sonja
Saana, Oikarinen
Janina, Meriläinen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186867
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Walk in terapian näkyvyyttä ja saatavuutta. Tavoitteena oli tuottaa Lasten ja nuorten keskukselle tietoa, kuinka toimintaa voisi kehittää. Opinnäytetyössä kerättiin Walk in terapeuttien ja sen organisoijien näkemyksiä toiminnan kehittämistarpeista kyselyllä.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen. Tutkimusaineisto on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyssä oli yhdeksän avointa kysymystä ja kyselyyn vastasi 10 henkilöä Lasten ja nuorten keskuksen koordinoimista 14:sta eri toimipisteestä. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että asiakkaat löytävät Walk in terapiaan hoitokontaktien, Ohjaamoiden, kavereiden, läheisten ja sosiaalisen median kautta. Tuloksissa korostui sosiaalisen median ja markkinoinnin tärkeys. Suurimmaksi haasteeksi asiakaskunnan kasvattamisessa nousi evankelis-luterilaisen kirkon ja uskonnon vaikutus, sillä useat Walk in terapian toimipisteet ovat kirkon tai seurakuntien tiloissa. Tuloksissa ilmeni, että asiakkaat ovat tottuneet läheteperustaiseen avunhankintaan ja ajanvarauksettomaan terapiaan liittyy ennakkoluuloja. Walk in terapian mainostamisessa tulee pohtia kohderyhmää ja tapoja mainostaa kohderyhmälle. Walk in terapiaa mainostaessa tulee käydä ilmi, että Walk in terapia on kaikille avointa uskonnollisesta vakaumuksesta, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.
Walk in terapia on vielä tuore terapiamenetelmä ja jalansijan saaminen on kestänyt 1,5 vuotta. Ihmiset eivät ole vielä löytäneet Walk in terapiaa ja sen tarjoamaa preventiivistä hoitoa. On useita ratkaisuja edistää Walk in terapian näkyvyyttä ja saatavuutta, mutta ne tulevat näkyviin vasta ajan myötä.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen. Tutkimusaineisto on toteutettu laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalulla. Kyselyssä oli yhdeksän avointa kysymystä ja kyselyyn vastasi 10 henkilöä Lasten ja nuorten keskuksen koordinoimista 14:sta eri toimipisteestä. Aineisto analysoitiin sisältöanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että asiakkaat löytävät Walk in terapiaan hoitokontaktien, Ohjaamoiden, kavereiden, läheisten ja sosiaalisen median kautta. Tuloksissa korostui sosiaalisen median ja markkinoinnin tärkeys. Suurimmaksi haasteeksi asiakaskunnan kasvattamisessa nousi evankelis-luterilaisen kirkon ja uskonnon vaikutus, sillä useat Walk in terapian toimipisteet ovat kirkon tai seurakuntien tiloissa. Tuloksissa ilmeni, että asiakkaat ovat tottuneet läheteperustaiseen avunhankintaan ja ajanvarauksettomaan terapiaan liittyy ennakkoluuloja. Walk in terapian mainostamisessa tulee pohtia kohderyhmää ja tapoja mainostaa kohderyhmälle. Walk in terapiaa mainostaessa tulee käydä ilmi, että Walk in terapia on kaikille avointa uskonnollisesta vakaumuksesta, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta.
Walk in terapia on vielä tuore terapiamenetelmä ja jalansijan saaminen on kestänyt 1,5 vuotta. Ihmiset eivät ole vielä löytäneet Walk in terapiaa ja sen tarjoamaa preventiivistä hoitoa. On useita ratkaisuja edistää Walk in terapian näkyvyyttä ja saatavuutta, mutta ne tulevat näkyviin vasta ajan myötä.