Varhaiskasvatuksen opettajan ja neuvolan terveydenhoitajan moniammatillinen yhteistyö Hyve-mallissa
Tiainen, Minna; Kinnunen, Siiri (2024)
Tiainen, Minna
Kinnunen, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217124
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatuksen opettajan ja neuvolan terveydenhoitajan välillä Hyve-mallissa. Hyve-malli on Helsingin kaupungilla käytössä oleva 4-vuotiaan lapsen laaja terveystarkastus, johon kuuluu moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä. Neuvolassa tapahtuvan laajan terveystarkastuksen lisäksi malliin kuuluu varhaiskasvatuksessa perheen kanssa käytävä yhteinen keskustelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moniammatillista yhteistyötä tukevia käytäntöjä sekä esteitä moniammatilliselle yhteistyölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä laadullista tietoa hyvistä käytänteistä varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä Hyve-mallissa. Tätä tietoa voidaan hyödyntää moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä Hyve-mallissa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin. Haastateltavina oli viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme terveydenhoitajaa eri puolilta Helsinkiä. Haastattelu toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Haastattelujen teemat olivat moniammatillinen yhteistyö, osallisuus, lapsen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin tukeminen sekä Hyve-malli.
Tuloksista ilmeni, että malli koetaan hyvänä ja hyödyllisenä, mutta moniammatillinen yhteistyö jää ammattilaisten välillä heikoksi. Moniammatillisen yhteistyön merkitys korostuu etenkin tukea tarvitsevan asiakkaan kohdalla. Hyve-malli on ollut käytössä vuodesta 2012 alkaen, mutta mallia ei ole tämän jälkeen kehitetty.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moniammatillista yhteistyötä tukevia käytäntöjä sekä esteitä moniammatilliselle yhteistyölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä laadullista tietoa hyvistä käytänteistä varhaiskasvatuksen ja neuvolan välillä Hyve-mallissa. Tätä tietoa voidaan hyödyntää moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä Hyve-mallissa.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin. Haastateltavina oli viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme terveydenhoitajaa eri puolilta Helsinkiä. Haastattelu toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Haastattelujen teemat olivat moniammatillinen yhteistyö, osallisuus, lapsen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin tukeminen sekä Hyve-malli.
Tuloksista ilmeni, että malli koetaan hyvänä ja hyödyllisenä, mutta moniammatillinen yhteistyö jää ammattilaisten välillä heikoksi. Moniammatillisen yhteistyön merkitys korostuu etenkin tukea tarvitsevan asiakkaan kohdalla. Hyve-malli on ollut käytössä vuodesta 2012 alkaen, mutta mallia ei ole tämän jälkeen kehitetty.