Perheiden tuen tarpeet ja tuen tarpeisiin vastaaminen varhaiskasvatuksessa
Ahlholm, Janette; Kubin, Sanna; Suhonen, Ida-Mari (2024)
Ahlholm, Janette
Kubin, Sanna
Suhonen, Ida-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404217128
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla Elämyspäiväkoti Kuusenkärkkäiden henkilökunta on pystynyt vastaamaan asiakasperheiden tuen tarpeisiin sekä millaisia tuen tarpeita lapsilla ja perheillä on ollut. Asiaa tarkasteltiin sekä huoltajien että henkilökunnan näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa huoltajien ja henkilökunnan kokemuksista, jotta päiväkoti pystyisi entistä paremmin tukemaan lapsia ja perheitä. Tarkoituksena oli myös tehdä päiväkodille pieni esite paikallisista lapsiperhepalveluista palveluohjauksen tueksi.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselylomaketta, joka välitettiin kohderyhmälle sähköpostilla. Kyselylomake sisälsi erilaisten strukturoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 11 huoltajaa ja seitsemän varhaiskasvattajaa. Määrällinen aineisto analysoitiin lukuja ja graafisia kuvioita tulkiten. Laadullista aineistoa tulkittiin jäsentelemällä ja päätelmiä tehden.
Tuloksista kävi ilmi tyytyväisyys saatuun tukeen ja ohjaukseen Elämyspäiväkoti Kuusenkärkkäissä. Eniten tuen tarpeita ilmeni lasten sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa. Lapsia ja perheitä on pystytty tukemaan riittävästi varhaiskasvatuksessa, sillä ulkopuoliseen tukeen ohjaamiselle ei juurikaan ollut tarvetta. Henkilökunnassa riittämättömyyden tunnetta ovat aiheuttaneet lasten tuen tarpeet ja tiedon puute tukipalveluista, vaikka huoltajat ovat olleet näihin tyytyväisiä. Henkilöstö kaipasi lisätietoa eniten perheiden erilaisista elämäntilanteista ja huoltajat lapsen sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen tukemisesta.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselylomaketta, joka välitettiin kohderyhmälle sähköpostilla. Kyselylomake sisälsi erilaisten strukturoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 11 huoltajaa ja seitsemän varhaiskasvattajaa. Määrällinen aineisto analysoitiin lukuja ja graafisia kuvioita tulkiten. Laadullista aineistoa tulkittiin jäsentelemällä ja päätelmiä tehden.
Tuloksista kävi ilmi tyytyväisyys saatuun tukeen ja ohjaukseen Elämyspäiväkoti Kuusenkärkkäissä. Eniten tuen tarpeita ilmeni lasten sosiaalisissa taidoissa ja tunnetaidoissa. Lapsia ja perheitä on pystytty tukemaan riittävästi varhaiskasvatuksessa, sillä ulkopuoliseen tukeen ohjaamiselle ei juurikaan ollut tarvetta. Henkilökunnassa riittämättömyyden tunnetta ovat aiheuttaneet lasten tuen tarpeet ja tiedon puute tukipalveluista, vaikka huoltajat ovat olleet näihin tyytyväisiä. Henkilöstö kaipasi lisätietoa eniten perheiden erilaisista elämäntilanteista ja huoltajat lapsen sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen tukemisesta.