Hyvinvoinnin vahvistaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa: sarja videoita kasvattajien käyttöön
Brunila, Päivi (2024)
Brunila, Päivi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227183
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Päivi Brunila
Hyvinvoinnin vahvistaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Sarja videoita kasvattajien käyttöön.
41 sivua ja 6 liitettä
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tuottaa videosarja varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvattajille, keskittyen positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisten hyvinvointitaitojen hyödyntämiseen lapsien hyvinvoinnin tukemiseksi. Videosarjan avulla pyritään innostamaan kasvattajia vahvistamaan omaa hyvinvointiaan ja tarjoamaan uusia näkökulmia ja menetelmiä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toteuttamiseen, vastaten näin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin. Opinnäytetyö käsittelee laajasti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen merkitystä lapsen kehitykselle, positiivisen pedagogiikan perusteita sekä laaja-alaisten hyvinvointitaitojen roolia kasvattajan ja lapsen hyvinvoinnissa.
Kehittämistyön prosessi sisälsi useita vaiheita, joissa korostuvat tiedonhankinta, videosarjan suunnittelu ja toteutus sekä videosarjan arviointi varhaiskasvatuksen eri tiimien kesken. Kehittämistyön tavoitteena on tarjota kasvattajille konkreettisen työkalun ja menetelmiä hyvinvoinnin tukemiseen ja positiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaisesti toimimiseen.
Opinnäytetyössä arvioitiin yksi video ja palautteen mukaan video oli selkeä ja helposti katsottava. Videon aihe koettiin erittäin tärkeäksi. Video koettiin riittävän lyhyeksi käyttää osana varhaiskasvatuksen tiimikokouksia ja se myös innosti kasvattajia ja tarjosi heille tukea pohdintaan. Johtoryhmä koki, että videota voisi käyttää esimiestyön tukena.
Johtopäätöksissä korostetaan positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisten hyvinvointitaitojen merkitystä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, sekä niiden potentiaalia lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa. Kehittämistyön on todettu tarjoavan arvokkaita työkaluja ja menetelmiä kasvattajien käyttöön, vahvistaen.
Asiasanat: Positiivinen pedagogiikka, Laaja-alaiset hyvinvointitaidot, Varhaiskasvatus, Esiopetus ABSTRACT
Päivi Brunila
Enhancing Well-being in Early Childhood Education and Preschool. A series of videos for educators' use
41 Pages and 6 appendices
Spring 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Master´s Degree Programme in Social and Health Services Master´s Degree (MA) in Interdisciplinary and Collaborative Leadership
The purpose of this thesis was to develop and produce a video series for early childhood education and preschool educators, focusing on utilizing positive pedagogy and comprehensive well-being skills to support children's well-being. The aim of the video series is to inspire educators to enhance their own well-being and provide new perspectives and methods for implementing early childhood education and preschool education, thus responding to the objectives of the national curriculum for early childhood education and the curriculum for preschool education. The thesis extensively discusses the importance of early childhood education and preschool education for child development, the fundamentals of positive pedagogy, and the role of comprehensive well-being skills in the well-being of educators and children.
The development process included several stages, emphasizing information gathering, planning and implementation of the video series, and evaluation of the video series among various early childhood education teams. The goal of the development work is to provide educators with concrete tools and methods for supporting well-being and acting in accordance with the principles of positive pedagogy.
One video was evaluated in the thesis, and according to the feedback, the video was clear and easy to watch. The topic of the video was considered highly important. The video was perceived as sufficiently short to be used as part of early childhood education team meetings, and it also inspired educators and provided them with support for reflection. The management team felt that the video could be used to support leadership.
In the conclusions, the importance of positive pedagogy and comprehensive well-being skills in early childhood education and preschool education is emphasized, as well as their potential in supporting child well-being and development. The development work has been found to offer valuable tools and methods for educators, thus strengthening the quality of early childhood education and preschool education.
Keywords: Positive pedagogy, comprehensive well-being skills, early childhood education, preschool
Päivi Brunila
Hyvinvoinnin vahvistaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Sarja videoita kasvattajien käyttöön.
41 sivua ja 6 liitettä
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tuottaa videosarja varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvattajille, keskittyen positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisten hyvinvointitaitojen hyödyntämiseen lapsien hyvinvoinnin tukemiseksi. Videosarjan avulla pyritään innostamaan kasvattajia vahvistamaan omaa hyvinvointiaan ja tarjoamaan uusia näkökulmia ja menetelmiä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toteuttamiseen, vastaten näin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja esiopetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin. Opinnäytetyö käsittelee laajasti varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen merkitystä lapsen kehitykselle, positiivisen pedagogiikan perusteita sekä laaja-alaisten hyvinvointitaitojen roolia kasvattajan ja lapsen hyvinvoinnissa.
Kehittämistyön prosessi sisälsi useita vaiheita, joissa korostuvat tiedonhankinta, videosarjan suunnittelu ja toteutus sekä videosarjan arviointi varhaiskasvatuksen eri tiimien kesken. Kehittämistyön tavoitteena on tarjota kasvattajille konkreettisen työkalun ja menetelmiä hyvinvoinnin tukemiseen ja positiivisen pedagogiikan periaatteiden mukaisesti toimimiseen.
Opinnäytetyössä arvioitiin yksi video ja palautteen mukaan video oli selkeä ja helposti katsottava. Videon aihe koettiin erittäin tärkeäksi. Video koettiin riittävän lyhyeksi käyttää osana varhaiskasvatuksen tiimikokouksia ja se myös innosti kasvattajia ja tarjosi heille tukea pohdintaan. Johtoryhmä koki, että videota voisi käyttää esimiestyön tukena.
Johtopäätöksissä korostetaan positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisten hyvinvointitaitojen merkitystä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, sekä niiden potentiaalia lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa. Kehittämistyön on todettu tarjoavan arvokkaita työkaluja ja menetelmiä kasvattajien käyttöön, vahvistaen.
Asiasanat: Positiivinen pedagogiikka, Laaja-alaiset hyvinvointitaidot, Varhaiskasvatus, Esiopetus
Päivi Brunila
Enhancing Well-being in Early Childhood Education and Preschool. A series of videos for educators' use
41 Pages and 6 appendices
Spring 2024
Diaconia University of Applied Sciences
Master´s Degree Programme in Social and Health Services Master´s Degree (MA) in Interdisciplinary and Collaborative Leadership
The purpose of this thesis was to develop and produce a video series for early childhood education and preschool educators, focusing on utilizing positive pedagogy and comprehensive well-being skills to support children's well-being. The aim of the video series is to inspire educators to enhance their own well-being and provide new perspectives and methods for implementing early childhood education and preschool education, thus responding to the objectives of the national curriculum for early childhood education and the curriculum for preschool education. The thesis extensively discusses the importance of early childhood education and preschool education for child development, the fundamentals of positive pedagogy, and the role of comprehensive well-being skills in the well-being of educators and children.
The development process included several stages, emphasizing information gathering, planning and implementation of the video series, and evaluation of the video series among various early childhood education teams. The goal of the development work is to provide educators with concrete tools and methods for supporting well-being and acting in accordance with the principles of positive pedagogy.
One video was evaluated in the thesis, and according to the feedback, the video was clear and easy to watch. The topic of the video was considered highly important. The video was perceived as sufficiently short to be used as part of early childhood education team meetings, and it also inspired educators and provided them with support for reflection. The management team felt that the video could be used to support leadership.
In the conclusions, the importance of positive pedagogy and comprehensive well-being skills in early childhood education and preschool education is emphasized, as well as their potential in supporting child well-being and development. The development work has been found to offer valuable tools and methods for educators, thus strengthening the quality of early childhood education and preschool education.
Keywords: Positive pedagogy, comprehensive well-being skills, early childhood education, preschool