Pedagoginen menetelmäpaketti puheeksi ottamisen korteille ja alle kouluikäisten lasten kehotunnekasvatus
Heikkinen, Eveliina; Karlsson, Erica; Kompuinen, Katariina (2024)
Heikkinen, Eveliina
Karlsson, Erica
Kompuinen, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237245
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Väestöliitolle käyttövalmiita menetelmiä puheeksi ottamisen korteille varhaiskasvattajien, terveydenhoitajien, leikkipuistojen työntekijöiden sekä lastensuojelun käyttöön. Tavoitteena oli luoda helposti käytettäviä pedagogisia menetelmiä, joiden avulla tietoutta kehotunnekasvatuksesta voidaan lisätä ja se voidaan tehdä tutuksi ja mukavaksi asiaksi lapselle.
Kehittämistyön prosessi alkoi suunnittelulla Väestöliiton kanssa. Ensimmäisenä selvitettiin, millaisille menetelmille varhaiskasvatuksen kentällä on tarvetta. Tämän jälkeen perehdyttiin kehotunnekasvatuksesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, asiakirjoihin ja lakeihin, jotka määrittelevät kehotunnekasvatusta. Lisäksi tutustuttiin varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelmaan. Kehitystyön lopussa kehitettyjä menetelmiä testattiin päiväkodin lapsiryhmässä ja muokattiin varhaiskasvattajien ja lasten antaman palautteen perusteella.
Opinnäytetyöprosessissa tuotettiin neljä puheeksi oton menetelmää. Ensimmäinen menetelmä tutustuttaa käyttäjää kortteihin, toinen kokoaa jo olemassa olevaa materiaalia kehotunnekasvatuksen tueksi, kolmas opettaa aiheesta pelin avulla ja neljäs sisältää oppaan ajankohtaisten kehotunnekasvatuksen aiheiden läpikäyntiin lasten kanssa sadun kautta. Päiväkodin työyhteisöstä kerätyn palautteen mukaan menetelmät ovat päässeet käyttöön arjessa. Menetelmiä on muokattu sen mukaan, kuinka lapset ottivat ne vastaan ja mitkä asiat kiinnostivat heitä. Menetelmistä pyrittiin luomaan sellaisia, että ne ovat helposti muokattavissa kunkin työyhteisön sekä lapsiryhmän tarpeisiin.
Kehittämistyön prosessi alkoi suunnittelulla Väestöliiton kanssa. Ensimmäisenä selvitettiin, millaisille menetelmille varhaiskasvatuksen kentällä on tarvetta. Tämän jälkeen perehdyttiin kehotunnekasvatuksesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, asiakirjoihin ja lakeihin, jotka määrittelevät kehotunnekasvatusta. Lisäksi tutustuttiin varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelmaan. Kehitystyön lopussa kehitettyjä menetelmiä testattiin päiväkodin lapsiryhmässä ja muokattiin varhaiskasvattajien ja lasten antaman palautteen perusteella.
Opinnäytetyöprosessissa tuotettiin neljä puheeksi oton menetelmää. Ensimmäinen menetelmä tutustuttaa käyttäjää kortteihin, toinen kokoaa jo olemassa olevaa materiaalia kehotunnekasvatuksen tueksi, kolmas opettaa aiheesta pelin avulla ja neljäs sisältää oppaan ajankohtaisten kehotunnekasvatuksen aiheiden läpikäyntiin lasten kanssa sadun kautta. Päiväkodin työyhteisöstä kerätyn palautteen mukaan menetelmät ovat päässeet käyttöön arjessa. Menetelmiä on muokattu sen mukaan, kuinka lapset ottivat ne vastaan ja mitkä asiat kiinnostivat heitä. Menetelmistä pyrittiin luomaan sellaisia, että ne ovat helposti muokattavissa kunkin työyhteisön sekä lapsiryhmän tarpeisiin.