Lapsen itsesäätelytaidot : materiaali Mannerheimin Lastensuojeluliiton Perhehaavi-toimintaan
Dibba, Sirkku; Karppinen, Maria; Kyrkkö, Vilma (2024)
Dibba, Sirkku
Karppinen, Maria
Kyrkkö, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237355
Tiivistelmä
Itsesäätelytaidot ovat yksilön kykyä tunteiden, ajatusten sekä käyttäytymisen hallintaan ja säätelyyn erilaisissa tilanteissa. Itsesäätelytaidot vaikuttavat yksilön elämään usealla eri osa-alueella, ne ovat keskeisiä tekijöitä yksilön kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa sekä menestymisessä eri elämänalueilla. Sosiaaliset taidot, kognitiiviset taidot, impulssikontrolli sekä stressinhallinta liittyvät oleellisesti yksilön itsesäätelytaitoihin. Lapsuudessa itsesäätelytaidot kehittyvät kuin itsestään leikkien ja pelien avulla. Taitoja on mahdollista kuitenkin myös kehittää ja harjoittaa erilaisten harjoitteiden sekä tietoisen työskentelyn avulla.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyöprosessissa toimi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin Perhehaavi-toiminta. Lasten itsesäätelytaidot ovat viime vuosina olleet usein niin yleisen keskustelun, kuin tieteellisten tutkimustenkin piirissä. Ajankohtaisuuden lisäksi aihe valittiin sen tärkeyden vuoksi. Niin varhaiskasvatuksen henkilöstön, kuin kouluinstituutioiden henkilöstönkin näkemyksen mukaan lasten ja nuorten levottomuus on lisääntynyt ja tunteiden säätely sekä impulssikontrolli heikentynyt. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta itsesäätelytaidoista Perhehaavin toimintaan osallistuville lapsiperheille.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena yhteistyönä yhteistyötahon kanssa ja kulttuurisensitiivistä työotetta käyttäen. Tuotoksena syntyi materiaali, jonka aiheena on lasten itsesäätelytaidot ja niiden kehittymisen tukeminen. Materiaalia käytetään yhteistyökumppanin ryhmissä, jotka kokoontuvat niin kasvotusten, kuin verkonkin välityksellä. Tuotettua materiaalia testattiin kahdessa eri ryhmässä yhteensä kuutena eri tapaamiskertana. Tavoitteena on, että opinnäytetyönä syntynyt materiaali jää yhteistyötahon käyttöön ja opinnäytetyön raporttiosuus tarjoaisi lukijalleen lisätietoa sekä uusia näkökulmia lasten itsesäätelytaitoihin.
Yhteistyökumppanina opinnäytetyöprosessissa toimi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin Perhehaavi-toiminta. Lasten itsesäätelytaidot ovat viime vuosina olleet usein niin yleisen keskustelun, kuin tieteellisten tutkimustenkin piirissä. Ajankohtaisuuden lisäksi aihe valittiin sen tärkeyden vuoksi. Niin varhaiskasvatuksen henkilöstön, kuin kouluinstituutioiden henkilöstönkin näkemyksen mukaan lasten ja nuorten levottomuus on lisääntynyt ja tunteiden säätely sekä impulssikontrolli heikentynyt. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta itsesäätelytaidoista Perhehaavin toimintaan osallistuville lapsiperheille.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena yhteistyönä yhteistyötahon kanssa ja kulttuurisensitiivistä työotetta käyttäen. Tuotoksena syntyi materiaali, jonka aiheena on lasten itsesäätelytaidot ja niiden kehittymisen tukeminen. Materiaalia käytetään yhteistyökumppanin ryhmissä, jotka kokoontuvat niin kasvotusten, kuin verkonkin välityksellä. Tuotettua materiaalia testattiin kahdessa eri ryhmässä yhteensä kuutena eri tapaamiskertana. Tavoitteena on, että opinnäytetyönä syntynyt materiaali jää yhteistyötahon käyttöön ja opinnäytetyön raporttiosuus tarjoaisi lukijalleen lisätietoa sekä uusia näkökulmia lasten itsesäätelytaitoihin.