Nuorten hyvinvoinnin edistäminen kouluterveydenhuollossa : kouluterveydenhoitajien näkemyksiä Kymenlaakson hyvinvointialueella
Lehtonen, Marika; Roiha, Elina (2024)
Lehtonen, Marika
Roiha, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404227146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson hyvinvointialueen kouluterveydenhoitajien ajatuksia nuorten hyvinvoinnintilasta, tuen tarpeesta ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuuksista. Näkökulmana oli 3X10D elämäntilannemittarin käyttöönoton sekä yhteisöllisen hyvinvointityön hyötyjen arviointi kouluterveydenhoitajien työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, jotka pidettiin etäyhteyksin. Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä yhdeksää kouluterveydenhoitajaa, jotka toimivat yläkoululaisten kanssa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastatteluissa kouluterveydenhoitajat korostivat moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Terveydenhoitajien näkemykset nuorten hyvinvoinnintilasta olivat hyvin linjassa Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen 2023 nuorille teettämän kouluterveyskyselyn tulosten kanssa. Nuorten huonovointisuutta kohdatessaan terveydenhoitajat tunnistivat tarpeen tehokkaammalle tukemiselle ja palveluiden paremmalle saavutettavuudelle. 3X10D elämäntilannemittariin suhtauduttiin positiivisesti ja sen uskottiin tehostavan terveydenhoitajien työtä ja yhdenvertaistavan terveystarkastusten toteutusta. Mittarin käytön mahdollisina haasteina nähtiin oikean ajoituksen löytäminen ja yhden mittarin käytön riittämättömyys. Terveydenhoitajat osallistuivat yhteisölliseen hyvinvointityöhön ja se koettiin tärkeänä. Yhteisölliseen hyvinvointiryhmään tuotavat tiedot koostuivat usein havainnoista, konkreettista dataa terveydenhoitajat koostivat harvemmin terveystarkastuksista. Lisäksi terveydenhoitajat kokivat tarvetta selventää työnkuvaansa koulun henkilökunnalle.
Kouluterveydenhoitajien työnkuva on pysynyt pitkään samana. Tämänhetkiset resurssihaasteet pakottavat kehittämään työtä ja löytämään uusia ratkaisuja. On tärkeää pohtia, miten työn vaikuttavuutta pystytään todentamaan ja arvioimaan. Tässä on terveydenhoitajien työssä kehitettävää. Tämän opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää paitsi organisaation omaan käyttöön myös terveydenhoitajien tämänhetkisen työnkuvan ymmärtämiseen sekä 3X10D elämäntilannemittarin käyttöä kohdennettaessa toisille hyvinvointialueille kouluterveydenhoitajien käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina, jotka pidettiin etäyhteyksin. Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä yhdeksää kouluterveydenhoitajaa, jotka toimivat yläkoululaisten kanssa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Haastatteluissa kouluterveydenhoitajat korostivat moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Terveydenhoitajien näkemykset nuorten hyvinvoinnintilasta olivat hyvin linjassa Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen 2023 nuorille teettämän kouluterveyskyselyn tulosten kanssa. Nuorten huonovointisuutta kohdatessaan terveydenhoitajat tunnistivat tarpeen tehokkaammalle tukemiselle ja palveluiden paremmalle saavutettavuudelle. 3X10D elämäntilannemittariin suhtauduttiin positiivisesti ja sen uskottiin tehostavan terveydenhoitajien työtä ja yhdenvertaistavan terveystarkastusten toteutusta. Mittarin käytön mahdollisina haasteina nähtiin oikean ajoituksen löytäminen ja yhden mittarin käytön riittämättömyys. Terveydenhoitajat osallistuivat yhteisölliseen hyvinvointityöhön ja se koettiin tärkeänä. Yhteisölliseen hyvinvointiryhmään tuotavat tiedot koostuivat usein havainnoista, konkreettista dataa terveydenhoitajat koostivat harvemmin terveystarkastuksista. Lisäksi terveydenhoitajat kokivat tarvetta selventää työnkuvaansa koulun henkilökunnalle.
Kouluterveydenhoitajien työnkuva on pysynyt pitkään samana. Tämänhetkiset resurssihaasteet pakottavat kehittämään työtä ja löytämään uusia ratkaisuja. On tärkeää pohtia, miten työn vaikuttavuutta pystytään todentamaan ja arvioimaan. Tässä on terveydenhoitajien työssä kehitettävää. Tämän opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää paitsi organisaation omaan käyttöön myös terveydenhoitajien tämänhetkisen työnkuvan ymmärtämiseen sekä 3X10D elämäntilannemittarin käyttöä kohdennettaessa toisille hyvinvointialueille kouluterveydenhoitajien käyttöön.