Tyytyväisyystutkimus Liikuntakeskus Alfan palveluiden parantamiseksi: Asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulma
Lehmusvuori, Juha (2024)
Lehmusvuori, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Liikuntakeskus Alfan asiakkaiden ja henkilökunnan tyytyväisyyttä liikuntakeskuksen tarjoamiin palveluihin, tiloihin ja liikuntavälineisiin sekä tunnistaa niiden kehittämistarpeet. Opinnäytetyön tilaajana oli Turun kaupungin liikuntapalvelut.
Tyytyväisyyden selvittämiseksi toteutettiin laaja kyselytutkimus sekä asiakkaille että henkilökunnalle, jossa hyödynnettiin pääasiassa määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui palvelun ja asiakastyytyväisyyden käsitteistä. Palvelua käsiteltiin laadun, asiakaspalvelun sekä palveluiden kehittämisen näkökulmista. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin asiakas- ja henkilöstökokemukseen. Asiakastyytyväisyydessä tarkasteltiin sen merkitystä, siihen vaikuttavia tekijöitä, mittaamista ja tyytyväisyystutkimuksen tavoitteita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntakeskuksen tarjoamiin palveluihin oltiin pääosin tyytyväisiä, erityisesti aukioloaikoihin, harjoittelumahdollisuuksiin ja henkilökuntaan liittyen. Sen sijaan pysäköintialueen toimivuudessa ja viestinnässä havaittiin kehittämisen tarvetta. Kehitysehdotuksissa korostui kulkuportti- ja rannekejärjestelmän toimivuuden parantaminen. Liikuntatilat saivat pääosin positiivista palautetta, mutta tilojen siisteyteen ja yläkerran tilojen lämpötilaan ilmeni tyytymättömyyttä. Yleisesti ottaen tilojen toimivuus sai asiakkailta myönteistä palautetta, ja erityistä kiitosta saivat liikuntakeskuksen alakerran uudet tilat.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehittämissuunnitelma, joka sisältää toimenpide-ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyö tarjoaa kattavaa tietoa Liikuntakeskus Alfan asiakkaiden ja henkilökunnan tyytyväisyydestä ja antaa arvokasta tietoa palveluiden kehittämiseen. Kehitysehdotukset muodostavat perustan tuleville parannuksille.
Tyytyväisyyden selvittämiseksi toteutettiin laaja kyselytutkimus sekä asiakkaille että henkilökunnalle, jossa hyödynnettiin pääasiassa määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui palvelun ja asiakastyytyväisyyden käsitteistä. Palvelua käsiteltiin laadun, asiakaspalvelun sekä palveluiden kehittämisen näkökulmista. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin asiakas- ja henkilöstökokemukseen. Asiakastyytyväisyydessä tarkasteltiin sen merkitystä, siihen vaikuttavia tekijöitä, mittaamista ja tyytyväisyystutkimuksen tavoitteita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että liikuntakeskuksen tarjoamiin palveluihin oltiin pääosin tyytyväisiä, erityisesti aukioloaikoihin, harjoittelumahdollisuuksiin ja henkilökuntaan liittyen. Sen sijaan pysäköintialueen toimivuudessa ja viestinnässä havaittiin kehittämisen tarvetta. Kehitysehdotuksissa korostui kulkuportti- ja rannekejärjestelmän toimivuuden parantaminen. Liikuntatilat saivat pääosin positiivista palautetta, mutta tilojen siisteyteen ja yläkerran tilojen lämpötilaan ilmeni tyytymättömyyttä. Yleisesti ottaen tilojen toimivuus sai asiakkailta myönteistä palautetta, ja erityistä kiitosta saivat liikuntakeskuksen alakerran uudet tilat.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehittämissuunnitelma, joka sisältää toimenpide-ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyö tarjoaa kattavaa tietoa Liikuntakeskus Alfan asiakkaiden ja henkilökunnan tyytyväisyydestä ja antaa arvokasta tietoa palveluiden kehittämiseen. Kehitysehdotukset muodostavat perustan tuleville parannuksille.