Laadunvarmentaminen uusissa terveydenhuollon yksiköissä
Robson, Joanna-Mia (2024)
Robson, Joanna-Mia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298288
Tiivistelmä
Laadunvarmentaminen uudessa terveydenhuollon yksikössä vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, jossa haltuunottotyöllä ja laatujohtamisella on suuri merkitys. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laatuvastaavien näkemyksiä ja kokemuksia laadunvarmentamisesta ja henkilökunnan sitouttamisesta uusissa terveydenhuollonyksiköiden haltuunottoprosesseissa. Opinnäytetyön tavoitteena on näin kehittää haltuunottoprosesseja.
Tutkimus toteutui laadullisena tutkimuksena ja se koostui kahdeksan laatuvastavan haastattelusta yksityisessä terveyspalvelualan yrityksessä. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina ja aineiston analysointimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tämän tutkimuksen mukaan onnistunut haltuunottoprosessi koostuu kolmesta kokonaisuudesta. Näitä ovat haltuunottoprosessin tavoitteet, edellytykset ja vuorovaikutus ja välittävä johtaminen. Jotta laatu saadaan varmennettua uudessa yksikössä, täytyy työntekijöillä olla ymmärrys siitä, että laatu kuuluu heille kaikille. Asiakastyytyväisyyden ja strategian tulee ohjata toimintaa ja kustannustehokkuuden tulee olla osa laatuajattelua. Jatkuvan parantamisen kulttuurin tulee myös olla osa työkulttuuria. On tärkeää, että henkilökunta on sitoutunutta ja että, heti alun toiminta on suunnitelmallista ja vaiheittaista. Avainhenkilöt ovat läsnä ja prosessit ovat kunnossa. Toimintaa tulee myös mitata säännöllisesti. Henkilökunta perehdyttää hyvin ja viestinnän tulee olla kunnossa. Henkilökunnan sitouttamiseen tarvitaan laatujohtamista. Kokemusta kuulluksi tulemisesta ja osallisuudesta. Työpaikalla on tärkeää olla toista arvostava ja luottamusta herättävä ilmapiiri. Toiminnan tulee myös olla rehellistä ja avointa. Tämän tutkimuksen mukaan näiden asioiden avulla saavutetaan laadukas ja onnistunut haltuunotto, missä laadunvarmentuminen toteutuu ja henkilökunta on sitoutunutta.
Asiasanat: laatu terveydenhuollossa, laadunvarmentaminen, laatujohtaminen, haltuunotto
Tutkimus toteutui laadullisena tutkimuksena ja se koostui kahdeksan laatuvastavan haastattelusta yksityisessä terveyspalvelualan yrityksessä. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina ja aineiston analysointimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tämän tutkimuksen mukaan onnistunut haltuunottoprosessi koostuu kolmesta kokonaisuudesta. Näitä ovat haltuunottoprosessin tavoitteet, edellytykset ja vuorovaikutus ja välittävä johtaminen. Jotta laatu saadaan varmennettua uudessa yksikössä, täytyy työntekijöillä olla ymmärrys siitä, että laatu kuuluu heille kaikille. Asiakastyytyväisyyden ja strategian tulee ohjata toimintaa ja kustannustehokkuuden tulee olla osa laatuajattelua. Jatkuvan parantamisen kulttuurin tulee myös olla osa työkulttuuria. On tärkeää, että henkilökunta on sitoutunutta ja että, heti alun toiminta on suunnitelmallista ja vaiheittaista. Avainhenkilöt ovat läsnä ja prosessit ovat kunnossa. Toimintaa tulee myös mitata säännöllisesti. Henkilökunta perehdyttää hyvin ja viestinnän tulee olla kunnossa. Henkilökunnan sitouttamiseen tarvitaan laatujohtamista. Kokemusta kuulluksi tulemisesta ja osallisuudesta. Työpaikalla on tärkeää olla toista arvostava ja luottamusta herättävä ilmapiiri. Toiminnan tulee myös olla rehellistä ja avointa. Tämän tutkimuksen mukaan näiden asioiden avulla saavutetaan laadukas ja onnistunut haltuunotto, missä laadunvarmentuminen toteutuu ja henkilökunta on sitoutunutta.
Asiasanat: laatu terveydenhuollossa, laadunvarmentaminen, laatujohtaminen, haltuunotto