Opas 1–2-vuotiaan itsesäätelytaitojen tukemiseen huoltajalle: varhaiskasvatuksen sosionomin työväline huoltajan kanssa tehtävään kasvatusyhteistyöhön
Lindholm, Anna; Viili, Heidi (2024)
Lindholm, Anna
Viili, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079688
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa on havaittu huoltajien kokevan neuvottomuutta lapsen ensimmäisessä irtaantumisvaiheessa lapsen ollessa noin 1–2-vuotias. Tuolloin huoltaja etsii omaa tapaansa olla aikuinen omalle lapselleen. Opinnäytetyössä paneudutaan tähän ilmiöön kehittämällä opas huoltajille lapsen itsesäätelytaitojen tukemisesta osana perheen arkea. Opas on varhaiskasvatuksen sosionomin työväline annettavaksi lapsen huoltajalle joko keskustelua edeltävänä tai sitä jatkavana, osallistavana välineenä. Opas käsittelee huoltajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen itsesäätelytaitojen vahvistamisessa. Opas on huoltajille helposti ymmärrettävä, siinä tieto kohtaa käytännön.
Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistyökumppanin kanssa keskustelulla sekä varhaiskasvatuksesta saatujen kokemusten käsittelyllä. Aihe rajautui käsittelemään 1–2-vuotiaiden lasten perheitä. Aiheesta tehtyihin ajankohtaisiin tutkimuksiin sekä yhteistyökumppanin tarpeisiin perehdyttiin. Perheiden näkökulman ja ajankohtaisuuden varmistamiseksi järjestettiin 1–2-vuotiaiden lasten vanhemmille vanhempainilta. Vanhempainillasta kerätyn tiedon avulla opinnäytetyö pystyy vastaamaan ajankohtaisiin haasteisiin ja löytämään arkea tukevat toimet. Oppaan kehittämisessä huomioitiin perheiden tilanteita ja kokemuksia. Kehittämistyöhön saatiin tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisilta.
Varhaiskasvatuksen sosionomille luotiin työväline tilanteisiin, joissa sosionomi havaitsee perheen arjessa olevan haasteita. Oppaan avulla voi ohjata ja opastaa huoltajia arjen tilanteissa tukemaan lapsen ja huoltajan vuorovaikutusta. Opas tehtiin ohjaavalla, osallistavalla ja kannustavalla otteella, jolloin se on helppoa antaa huoltajalle.
Opas vastaa varhaiskasvatuksessa havaittuun tarpeeseen vanhemmuuden tukemisesta. Opas on todettu tarpeelliseksi nykypäivän arjessa lapsen tunne ja itsesäätelyn tukemisessa. Huoltajat tarvitsevat kannustusta ollakseen lapsen hyvää kehitystä turvallisesti tukevia aikuisia. Opas tarjoaa huoltajille rohkaisua osoittaa lapselle rajojen tuomaa rakkautta.
Asiasanat: huoltajat, itsesäätely, kasvatusyhteistyö, varhaiskasvatus It has been noticed in the work of early childhood education that guardians experience helplessness in child's separation phase when the child is about one to two years old. At that time, guardians are exploring their own way of being an adult for their children.
This thesis addressed the phenomenon by developing a guidebook for guardians to support the child's self-regulation skills as part of the family's daily life. The guide is a tool for early childhood educators to be given either as a pre-conversational or continuing, involving tool.
The guide discusses the importance of the interaction between the child and the guardian strengthening the child's self-regulation skills. The guide offers activities that support the skills in daily life and cover a wide range of factors that promote the well-being of families. The guide is practical and easy to understand. That is where knowledge meets practice.
The study was limited to families with a child between one-two-year-old. Current research of the topic and the wishes of the collaborative partner were considered. A parental meeting was held to find the guardians perspectives and experiences, hence, to respond the right challenges and situations of families and to find activities that support their everyday life. The development process was supported by early childhood education professionals.
The guide responds to the perceived need in early childhood education to support parenthood. The guide is necessary in today's daily life to support the child's feelings and self-regulation. Guardians need encouragement to be adults who safely support the child's good development. The guide encourages guardians to dare to show children love brought by boundaries.
Keywords: early childhood education, educational cooperation, guardian, self-regulation
Opinnäytetyöprosessi alkoi yhteistyökumppanin kanssa keskustelulla sekä varhaiskasvatuksesta saatujen kokemusten käsittelyllä. Aihe rajautui käsittelemään 1–2-vuotiaiden lasten perheitä. Aiheesta tehtyihin ajankohtaisiin tutkimuksiin sekä yhteistyökumppanin tarpeisiin perehdyttiin. Perheiden näkökulman ja ajankohtaisuuden varmistamiseksi järjestettiin 1–2-vuotiaiden lasten vanhemmille vanhempainilta. Vanhempainillasta kerätyn tiedon avulla opinnäytetyö pystyy vastaamaan ajankohtaisiin haasteisiin ja löytämään arkea tukevat toimet. Oppaan kehittämisessä huomioitiin perheiden tilanteita ja kokemuksia. Kehittämistyöhön saatiin tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisilta.
Varhaiskasvatuksen sosionomille luotiin työväline tilanteisiin, joissa sosionomi havaitsee perheen arjessa olevan haasteita. Oppaan avulla voi ohjata ja opastaa huoltajia arjen tilanteissa tukemaan lapsen ja huoltajan vuorovaikutusta. Opas tehtiin ohjaavalla, osallistavalla ja kannustavalla otteella, jolloin se on helppoa antaa huoltajalle.
Opas vastaa varhaiskasvatuksessa havaittuun tarpeeseen vanhemmuuden tukemisesta. Opas on todettu tarpeelliseksi nykypäivän arjessa lapsen tunne ja itsesäätelyn tukemisessa. Huoltajat tarvitsevat kannustusta ollakseen lapsen hyvää kehitystä turvallisesti tukevia aikuisia. Opas tarjoaa huoltajille rohkaisua osoittaa lapselle rajojen tuomaa rakkautta.
Asiasanat: huoltajat, itsesäätely, kasvatusyhteistyö, varhaiskasvatus
This thesis addressed the phenomenon by developing a guidebook for guardians to support the child's self-regulation skills as part of the family's daily life. The guide is a tool for early childhood educators to be given either as a pre-conversational or continuing, involving tool.
The guide discusses the importance of the interaction between the child and the guardian strengthening the child's self-regulation skills. The guide offers activities that support the skills in daily life and cover a wide range of factors that promote the well-being of families. The guide is practical and easy to understand. That is where knowledge meets practice.
The study was limited to families with a child between one-two-year-old. Current research of the topic and the wishes of the collaborative partner were considered. A parental meeting was held to find the guardians perspectives and experiences, hence, to respond the right challenges and situations of families and to find activities that support their everyday life. The development process was supported by early childhood education professionals.
The guide responds to the perceived need in early childhood education to support parenthood. The guide is necessary in today's daily life to support the child's feelings and self-regulation. Guardians need encouragement to be adults who safely support the child's good development. The guide encourages guardians to dare to show children love brought by boundaries.
Keywords: early childhood education, educational cooperation, guardian, self-regulation