Suomalaisten lasten sopeutumisen kokemuksia Espanjassa
Tonteri, Sara; Miettinen, Janita (2024)
Tonteri, Sara
Miettinen, Janita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810203
Tiivistelmä
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka suomalaiset lapset kokevat sopeutuvansa Espanjaan. Tavoitteenamme oli ymmärtää millaiset asiat edistävät ja estävät suomalaisten lasten sopeutumista sekä kuulla heidän omia kokemuksiaan aiheeseen liittyen. Halusimme antaa yhteistyökumppanillemme ajankohtaista tietoa, kuinka lapset ovat sopeutuneet uuteen asuinmaahansa, ja täten auttaa koulua löytämään toimivampia ratkaisuja lasten kulttuurisen sopeutumisen helpottamiseksi. Halusimme myös tutkimuksemme avulla lisätä tietoutta aiheesta lasten elämässä mukana oleville kasvattajille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.
Yhteistyötahona oli Espanjassa toimiva suomalainen koulu. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla, johon osallistui seitsemän lasta esi- ja alkuopetuksesta. Haastatteluilla selvitettiin esi- ja alakouluikäisten lasten kokemuksia sopeutumisesta Espanjaan. Kaikki haastateltavat lapset olivat asuneet Espanjassa alle kolme vuotta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään esi- ja alkuopetusikäisiin lapsiin, lapsen osallisuuteen, kaksikulttuurisen lapsen identiteettiin ja ulkosuomalaisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksissa löytyy yhtäläisyyksiä aikaisemman tutkimuksen kanssa ekspatriaattiperheiden lasten, eli ulkomailla työskentelevän perheen lapsen kotoutumisen kokemuksiin liittyen. Haastattelussamme selvisi, että lapset viihtyivät Espanjassa ja suomalaisessa koulussa. Suurimman osan ajastaan lapset viettävät muiden suomalaisten keskuudessa. Lapset kertoivat, että Espanjaan muuttaminen herätti heissä enemmän positiivisia kuin negatiivisia tuntemuksia.
Yhteistyötahona oli Espanjassa toimiva suomalainen koulu. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluiden avulla, johon osallistui seitsemän lasta esi- ja alkuopetuksesta. Haastatteluilla selvitettiin esi- ja alakouluikäisten lasten kokemuksia sopeutumisesta Espanjaan. Kaikki haastateltavat lapset olivat asuneet Espanjassa alle kolme vuotta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään esi- ja alkuopetusikäisiin lapsiin, lapsen osallisuuteen, kaksikulttuurisen lapsen identiteettiin ja ulkosuomalaisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksissa löytyy yhtäläisyyksiä aikaisemman tutkimuksen kanssa ekspatriaattiperheiden lasten, eli ulkomailla työskentelevän perheen lapsen kotoutumisen kokemuksiin liittyen. Haastattelussamme selvisi, että lapset viihtyivät Espanjassa ja suomalaisessa koulussa. Suurimman osan ajastaan lapset viettävät muiden suomalaisten keskuudessa. Lapset kertoivat, että Espanjaan muuttaminen herätti heissä enemmän positiivisia kuin negatiivisia tuntemuksia.