Osaamisen kehittäminen osatyökykyisten työllistymisen edistäjänä : epämuodolliset oppimisympäristöt - mahdollisuus joustavaan ja yksilölliseen oppimiseen
Tervahauta, Marja; Tolonen, Anne (2024)
Tervahauta, Marja
Tolonen, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910412
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli tuoda osatyökykyisten työllistymisen edistämisen toimintamalleista esiin osaamisen kehittämisen keskeisimmät elementit, avaintekijät. Tavoitteena oli löytää vaihtoehtoja, joilla osaamisen kehittämisen tarpeet voidaan tunnistaa ja kertynyt osaaminen todentaa niin, että sitä on mahdollista hyödyntää työnhaussa. Opinnäytetyössä keskityttiin osaamisen kehittämiseen epämuodollisissa oppimisympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen keräämistä osatyökykyisten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllistymistä edistävistä toimintamalleista. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tässä työssä työikäisten osatyökykyisten osaamisen kehittämisen avaintekijöiksi tunnistettiin osaamisen kehittyminen, epämuodolliset oppimisympäristöt ja työminän kehittyminen. Osaamisen kehittyminen edellytti asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöityä yksilöllistä osaamisen kartoittamista, tunnistamista, kehittämistä ja tunnustamista sekä vahvuuksiin keskittyvää ohjausta ja tukea.
Epämuodollisina oppimisympäristöinä korostuivat valmennusta tarjoavat työpajat ja hankkeet sekä työkokeilun, opinnollistamisen tai oppisopimuksen mahdollistavat työpaikat. Myös epämuodollisesti, kuten vapaa-ajalla kertynyt osaaminen kartoitettiin ja tuotiin näkyväksi osaamismerkillä tai -todistuksella. Työminä kehittyi pikkuhiljaa, kun itsetuntemuksen kasvaessa omat kyvyt, vahvuudet ja voimavarat opittiin tunnistamaan yksilöllisen, kannustavan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen sekä osallisuuden kokemuksen myötä.
Epämuodollisten oppimisympäristöjen yksilöllinen hyödyntäminen tuo osaamisen kehittämisen mahdollisuudet entistä useampien saataville ja vahvistaa työllistymisen edellytyksiä. The purpose of this thesis was to bring out the most central elements of competence development, the key factors, that can be used to promote the employment of people with partial work ability. The goal was to find alternatives for identifying the needs of competence development, and recognizing the accumulated competences in a way that they can be utilized in job search. The thesis focused on competence development in informal learning environments.
This thesis was implemented as a qualitative study. The research data consisted of operating models, collected by the Centre of Expertise for Social Enterprises, promoting the employment of the people with partial work ability, or having a weak labor market position. The data was analyzed with both material-oriented and theory-driven content analysis.
The key factors that promoted the competence development for persons with partial work ability were skills development, informal learning environments and development of the working self. Developing one's competences required individual mapping, identification, development, and recognition of competence tailored to the customer's needs, as well as guidance and support focused on strengths.
As informal learning environments, workshops and projects were highlighted, as well as workplaces that enable work trial, accreditation of learning, or apprenticeship. Knowledge accumulated informally, for example during free time, was also mapped and made visible with a competence badge or certificate. The working self was developing little by little, as self-awareness grew, one learned to recognize one's own abilities, strengths, and resources through individual, encouraging and solution-oriented guidance and the experience of participation.
The individual utilization of informal learning environments makes the possibilities of competence development available to even more people and strengthens the prerequisites for employment.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen keräämistä osatyökykyisten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllistymistä edistävistä toimintamalleista. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tässä työssä työikäisten osatyökykyisten osaamisen kehittämisen avaintekijöiksi tunnistettiin osaamisen kehittyminen, epämuodolliset oppimisympäristöt ja työminän kehittyminen. Osaamisen kehittyminen edellytti asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöityä yksilöllistä osaamisen kartoittamista, tunnistamista, kehittämistä ja tunnustamista sekä vahvuuksiin keskittyvää ohjausta ja tukea.
Epämuodollisina oppimisympäristöinä korostuivat valmennusta tarjoavat työpajat ja hankkeet sekä työkokeilun, opinnollistamisen tai oppisopimuksen mahdollistavat työpaikat. Myös epämuodollisesti, kuten vapaa-ajalla kertynyt osaaminen kartoitettiin ja tuotiin näkyväksi osaamismerkillä tai -todistuksella. Työminä kehittyi pikkuhiljaa, kun itsetuntemuksen kasvaessa omat kyvyt, vahvuudet ja voimavarat opittiin tunnistamaan yksilöllisen, kannustavan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen sekä osallisuuden kokemuksen myötä.
Epämuodollisten oppimisympäristöjen yksilöllinen hyödyntäminen tuo osaamisen kehittämisen mahdollisuudet entistä useampien saataville ja vahvistaa työllistymisen edellytyksiä.
This thesis was implemented as a qualitative study. The research data consisted of operating models, collected by the Centre of Expertise for Social Enterprises, promoting the employment of the people with partial work ability, or having a weak labor market position. The data was analyzed with both material-oriented and theory-driven content analysis.
The key factors that promoted the competence development for persons with partial work ability were skills development, informal learning environments and development of the working self. Developing one's competences required individual mapping, identification, development, and recognition of competence tailored to the customer's needs, as well as guidance and support focused on strengths.
As informal learning environments, workshops and projects were highlighted, as well as workplaces that enable work trial, accreditation of learning, or apprenticeship. Knowledge accumulated informally, for example during free time, was also mapped and made visible with a competence badge or certificate. The working self was developing little by little, as self-awareness grew, one learned to recognize one's own abilities, strengths, and resources through individual, encouraging and solution-oriented guidance and the experience of participation.
The individual utilization of informal learning environments makes the possibilities of competence development available to even more people and strengthens the prerequisites for employment.