Asiakaslähtöisen palvelupolun kehittäminen moniammatillisena yhteistyönä
Vehviläinen, Nelli (2024)
Vehviläinen, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051210957
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nelli Vehviläinen
Asiakaslähtöisen palvelupolun kehittäminen moniammatillisena yhteistyönä
Sivut 68, liitteet 9
Toukokuu, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto
Sairaanhoitaja (YAMK)
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhden eteläsuomalaisen erikoissairaanhoidon palveluja tuottavan sairaalan päiväsairaalayksikön ja kolmen eri erikoisalan polikliinisen yksikön välistä moniammatillista yhteistyötä asiakaslähtöisen palvelupolun kehittämisprojektin aikana. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa moniammatillisen yhteistyön hyvistä ja kehittämistä vaativista käytänteistä hyödynnettäväksi tulevien projektien suunnitteluun ja toimeenpanoon. Aineisto kerättiin anonyymilla Webropol-kyselylomakkeella ja täydentävällä yksilöhaastattelulla projektin moniammatillisen työryhmän jäsenten, eli päiväsairaalayksikön ja kolmen eri erikoisalan polikliinisen yksikön hoitohenkilökunnalta ja lääkäreiltä. Aineisto kerättiin 11.8. – 31.10.23 välisenä aikana. Kysely lähetettiin sähköpostitse yksikköjen osastonhoitajien kautta 90 henkilölle. 10 henkilöä vastasi kyselyyn ja yksi kyselyyn vastanneista suostui täydentävään haastatteluun. Kyselylomakkeen ja litteroidun haastattelun vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön päätuloksia olivat, että projektin aikainen moniammatillinen yhteistyö oli nähty sekä toimivana että haasteellisena. Edistäviä tekijöitä moniammatillisessa yhteistyössä olivat yhteistyön tehokkuus ja henkilöstön sitoutuminen. Estäviä tekijöitä moniammatillisessa yhteistyössä olivat yhteistyön toimivuuden haasteet ja yhteistyöympäristön haasteet. Projektin aikaisen moniammatillisen yhteistyön kehittämisen edellytykset olivat hyvä johtaminen, hyvä tiimiyhteistyö ja hyvä molemminpuolinen vuorovaikutus. Pääasiallisesti vastaajat olivat kokeneet projektin merkitykselliseksi ja tärkeäksi ja moniammatillinen yhteistyö projektin aikana oli nähty pääsääntöisesti toimivana ja hyvänä. Toisaalta vastauksissa usein koettiin, että moniammatillinen yhteistyö törmäsi haasteisiin huonon kommunikaation, puutteellisten vuorovaikutustaitojen tai resurssien puutteen vuoksi. Vastauksissa korostui kiire ja henkilökunnan vaihtuvuus. Näiden havaintojen pohjalta voitiin päätellä, että mainitut tekijät heikensivät moniammatillisen yhteistyön tehokkuutta. Sitoutuminen ja riittävät resurssit olivat keskeisiä moniammatillisen yhteistyön onnistumisen kannalta, mutta ne samalla koettiin sen haasteina. Erityisesti henkilökunnan vaihtuvuus ja resurssien puute olivat merkkejä tästä haasteesta.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, palvelupolku, moniammatillinen yhteistyö, terveydenhoito
Nelli Vehviläinen
Asiakaslähtöisen palvelupolun kehittäminen moniammatillisena yhteistyönä
Sivut 68, liitteet 9
Toukokuu, 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto
Sairaanhoitaja (YAMK)
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhden eteläsuomalaisen erikoissairaanhoidon palveluja tuottavan sairaalan päiväsairaalayksikön ja kolmen eri erikoisalan polikliinisen yksikön välistä moniammatillista yhteistyötä asiakaslähtöisen palvelupolun kehittämisprojektin aikana. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa moniammatillisen yhteistyön hyvistä ja kehittämistä vaativista käytänteistä hyödynnettäväksi tulevien projektien suunnitteluun ja toimeenpanoon. Aineisto kerättiin anonyymilla Webropol-kyselylomakkeella ja täydentävällä yksilöhaastattelulla projektin moniammatillisen työryhmän jäsenten, eli päiväsairaalayksikön ja kolmen eri erikoisalan polikliinisen yksikön hoitohenkilökunnalta ja lääkäreiltä. Aineisto kerättiin 11.8. – 31.10.23 välisenä aikana. Kysely lähetettiin sähköpostitse yksikköjen osastonhoitajien kautta 90 henkilölle. 10 henkilöä vastasi kyselyyn ja yksi kyselyyn vastanneista suostui täydentävään haastatteluun. Kyselylomakkeen ja litteroidun haastattelun vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön päätuloksia olivat, että projektin aikainen moniammatillinen yhteistyö oli nähty sekä toimivana että haasteellisena. Edistäviä tekijöitä moniammatillisessa yhteistyössä olivat yhteistyön tehokkuus ja henkilöstön sitoutuminen. Estäviä tekijöitä moniammatillisessa yhteistyössä olivat yhteistyön toimivuuden haasteet ja yhteistyöympäristön haasteet. Projektin aikaisen moniammatillisen yhteistyön kehittämisen edellytykset olivat hyvä johtaminen, hyvä tiimiyhteistyö ja hyvä molemminpuolinen vuorovaikutus. Pääasiallisesti vastaajat olivat kokeneet projektin merkitykselliseksi ja tärkeäksi ja moniammatillinen yhteistyö projektin aikana oli nähty pääsääntöisesti toimivana ja hyvänä. Toisaalta vastauksissa usein koettiin, että moniammatillinen yhteistyö törmäsi haasteisiin huonon kommunikaation, puutteellisten vuorovaikutustaitojen tai resurssien puutteen vuoksi. Vastauksissa korostui kiire ja henkilökunnan vaihtuvuus. Näiden havaintojen pohjalta voitiin päätellä, että mainitut tekijät heikensivät moniammatillisen yhteistyön tehokkuutta. Sitoutuminen ja riittävät resurssit olivat keskeisiä moniammatillisen yhteistyön onnistumisen kannalta, mutta ne samalla koettiin sen haasteina. Erityisesti henkilökunnan vaihtuvuus ja resurssien puute olivat merkkejä tästä haasteesta.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, palvelupolku, moniammatillinen yhteistyö, terveydenhoito