Ammatillisen tukihenkilön työssä jaksaminen
Salmi, Elina (2024)
Salmi, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511947
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Poutapolku Oy. Poutapolku Oy toivoi selvitystä ammatillisten tukihenkilöiden työssä jaksamisesta. Poutapolku Oy on yksityinen avo- ja sijaishuollon yritys. Poutapolulla on kaksi sijaishuollon yksikköä. Avohuollon palveluita Poutapolku Oy tarjoaa ympäri Suomen. Ammatillinen tukihenkilötyö on yksi lastensuojelun avopalveluista. Ammatillinen tukihenkilötyö on vuorovaikutustyötä asiakkaan ja tämän perheen kanssa. Avohuollon asiakkuus alkaa lastensuojeluilmoituksesta, joka tehdään lapsesta tai nuoresta. Lastensuojeluilmoituksesta seuraa sosiaalityöntekijän tekemä palveluntarpeen arviointi. Lastensuojelun asiakkuus alkaa, jos sosiaalityöntekijällä herää huoli lapsen tai nuoren kasvusta ja kehityksestä.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin avohuollon lastensuojelun asiakkuuden lisäksi työssä jaksamisen sekä työhyvinvoinnin tietoperusteita. Tietoperustaa kerättiin myös tukihenkilötyöstä sekä ammatillisesta tukihenkilötyöstä. Kerätyistä tietoperusteista rakennettiin tietopohja ja haastattelukysymykset. Haastatteluiden kautta selvitettiin ammatillisten tukihenkilöiden työssä jaksaminen. Haastatteluiden kautta selvitettiin myös miten haastateltavat edistävät omaa työssä jaksamistaan. Haastatteluissa tulivat kuuluviin haastateltavien työurien eri työkokemusvuodet. Haastattelut pidettiin kasvotusten ja etäyhteyden välityksellä. Haastatteluissa vastattiin vapaalla vastaustyylillä ja tarkkuudella. Lopuksi haastattelut litteroitiin ja tuotettiin kooste haastattelutuloksista. Tutkimuksen tuloksilla osoitettiin, että ammatilliset tukihenkilöt osasivat tehdä työssä jaksamisesta itselleen sopivaa. Työssä jaksaminen ymmärrettiin tärkeänä työhyvinvoinnin kannalta. Tulokset osoittivat myös, että työssä jaksamiseen panostettiin ja sen eteen tehtiin töitä.
Työn tulokset jalkautetaan ja vakiinnutetaan osaksi tilaajan toimintaa keskustelemalla tuloksista työyhteisön kesken. Lopuksi opinnäytetyön tilaaja saa kaksi tekemääni taulukkoa. Ensimmäinen taulukko on suunnattu ammatillisille tukihenkilöille, jossa on työssä jaksamisen ohjeita. Toinen taulukko on tarkoitettu esihenkilöille, jonka avulla esihenkilöt voivat tukea ammatillisia tukihenkilöitä parempaan työssä jaksamiseen. I study the coping of professional support personnel at work. Poutapolku Oy is a private
outpatient and substitute care company. Poutapolku Oy offers professional support personnel work as a purchasing service. Professional support persons are part of the services of child welfare and social welfare open care. Being able to cope at work depends more on the employee's everyday life and choices. Well-being at work is more related to the workplace and related issues. Being able to cope at work is the sum of many factors and goes hand in hand with well-being at work.
I interviewed professional support people. The results of the interviews showed that professional support staff do well in their work. The interviewees were able to appreciate their own coping at work. The interviewees were aware of the factors that burdened them and could say that these factors are part of this work. The results showed that skilled support staff tend to limit work and leisure time, but it sometimes presents challenges. I wrote a summary based on the results of the interviews. The client gets two tables. One is for professional staff and the other is for front line staff. The tables provide tips for better coping at work and tips on how to better support professional support workers.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin avohuollon lastensuojelun asiakkuuden lisäksi työssä jaksamisen sekä työhyvinvoinnin tietoperusteita. Tietoperustaa kerättiin myös tukihenkilötyöstä sekä ammatillisesta tukihenkilötyöstä. Kerätyistä tietoperusteista rakennettiin tietopohja ja haastattelukysymykset. Haastatteluiden kautta selvitettiin ammatillisten tukihenkilöiden työssä jaksaminen. Haastatteluiden kautta selvitettiin myös miten haastateltavat edistävät omaa työssä jaksamistaan. Haastatteluissa tulivat kuuluviin haastateltavien työurien eri työkokemusvuodet. Haastattelut pidettiin kasvotusten ja etäyhteyden välityksellä. Haastatteluissa vastattiin vapaalla vastaustyylillä ja tarkkuudella. Lopuksi haastattelut litteroitiin ja tuotettiin kooste haastattelutuloksista. Tutkimuksen tuloksilla osoitettiin, että ammatilliset tukihenkilöt osasivat tehdä työssä jaksamisesta itselleen sopivaa. Työssä jaksaminen ymmärrettiin tärkeänä työhyvinvoinnin kannalta. Tulokset osoittivat myös, että työssä jaksamiseen panostettiin ja sen eteen tehtiin töitä.
Työn tulokset jalkautetaan ja vakiinnutetaan osaksi tilaajan toimintaa keskustelemalla tuloksista työyhteisön kesken. Lopuksi opinnäytetyön tilaaja saa kaksi tekemääni taulukkoa. Ensimmäinen taulukko on suunnattu ammatillisille tukihenkilöille, jossa on työssä jaksamisen ohjeita. Toinen taulukko on tarkoitettu esihenkilöille, jonka avulla esihenkilöt voivat tukea ammatillisia tukihenkilöitä parempaan työssä jaksamiseen.
outpatient and substitute care company. Poutapolku Oy offers professional support personnel work as a purchasing service. Professional support persons are part of the services of child welfare and social welfare open care. Being able to cope at work depends more on the employee's everyday life and choices. Well-being at work is more related to the workplace and related issues. Being able to cope at work is the sum of many factors and goes hand in hand with well-being at work.
I interviewed professional support people. The results of the interviews showed that professional support staff do well in their work. The interviewees were able to appreciate their own coping at work. The interviewees were aware of the factors that burdened them and could say that these factors are part of this work. The results showed that skilled support staff tend to limit work and leisure time, but it sometimes presents challenges. I wrote a summary based on the results of the interviews. The client gets two tables. One is for professional staff and the other is for front line staff. The tables provide tips for better coping at work and tips on how to better support professional support workers.