Yläkouluikäisiä motivoiva tehtävävihko elämäntapaohjaukseen
Pekkala, Jonna; Kuusela, Hanna; Ollanketo, Noora (2024)
Pekkala, Jonna
Kuusela, Hanna
Ollanketo, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311138
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää terveydenhoitajien käyttöön motivoiva tehtävävihko yläkouluikäisille elämäntapaohjauksen tueksi. Tavoitteena oli löytää yläkouluikäisille nuorille tehtävävihkoa apuna käyttäen motivoivia keinoja painonhallintaan ja terveellisempiin elämäntapoihin sekä parempien liikunta- ja ravitsemustottumuksien omaksumiseen.
Opinnäytetyönä kehiteltiin motivoiva tehtävävihko. Tehtävävihon pääpaino on ravitsemuksessa, liikunnassa sekä nuorten motivoinnissa. Vihko sisältää pohtivia ja motivaatiota nostattavia kysymyksiä, monipuolisia tehtäviä liittyen liikuntaan ja ravitsemukseen sekä tärkeää tietoa paremmista elämäntavoista. Vihon pohjana käytettiin motivoivan haastattelun keinoja. Tehtävävihon pohtivien kysymysten tavoitteena on, että nuori tunnistaa muutostarpeensa ja miettii keinoja niiden toteuttamiseen sekä määrittelee pieniä tavoitteita muutosten saavuttamiseksi. Tehtävävihko sisältää muun muassa liikunta- ja ravitsemussuunnitelman laatimisen. Muutoksen vahvistamisen tukena vihko sisältää useita motivoivia tsemppiviestejä.
Vihko jaettiin testikäyttöön Kaukovainon koulun kahdeksalletoista yläkouluikäiselle nuorelle. He käyttivät vihkoa kahden kuukauden ajan, minkä jälkeen heiltä kerättiin palaute. Palautetta kerättiin myös yhteistyötaholta, Kaukovainion koulun terveydenhoitajilta.
Palautteeseen vastasivat kaikki nuoret, jotka olivat vihon saaneet käyttöön. Noin puolet nuorista olivat tyytyväisiä vihkoon. He kokivat, että vihko oli hyödyllinen ja että he saivat siitä lisää tietoa arkeensa. He pitivät myös vihon täyttämisestä ja varsinkin monivalintatehtävistä. Suurin osa nuorista ei osannut kertoa ja ilmaista mielipidettään vihkoon ja sen täyttämiseen liittyen. Muutama nuori kertoi vihon täyttämisen helposti unohtuneen. Yksi opiskelija piti tehtävävihkoa hyödyttömänä.
Terveydenhoitajat kokivat motivoivan tehtävävihon hyvänä ja selkeänä sekä saivat selkeyttä omaan ohjaamiseensa vihon kautta. Heidän mielestään vihkoa voi käyttää joko sellaisenaan elämäntapaohjauksessa tai yksittäisiä sivuja tukemaan tiettyä elämäntapaa.
Asiasanat: elämäntapaohjaus, yläkoululaiset, motivointi, ravitsemus, liikunta
Opinnäytetyönä kehiteltiin motivoiva tehtävävihko. Tehtävävihon pääpaino on ravitsemuksessa, liikunnassa sekä nuorten motivoinnissa. Vihko sisältää pohtivia ja motivaatiota nostattavia kysymyksiä, monipuolisia tehtäviä liittyen liikuntaan ja ravitsemukseen sekä tärkeää tietoa paremmista elämäntavoista. Vihon pohjana käytettiin motivoivan haastattelun keinoja. Tehtävävihon pohtivien kysymysten tavoitteena on, että nuori tunnistaa muutostarpeensa ja miettii keinoja niiden toteuttamiseen sekä määrittelee pieniä tavoitteita muutosten saavuttamiseksi. Tehtävävihko sisältää muun muassa liikunta- ja ravitsemussuunnitelman laatimisen. Muutoksen vahvistamisen tukena vihko sisältää useita motivoivia tsemppiviestejä.
Vihko jaettiin testikäyttöön Kaukovainon koulun kahdeksalletoista yläkouluikäiselle nuorelle. He käyttivät vihkoa kahden kuukauden ajan, minkä jälkeen heiltä kerättiin palaute. Palautetta kerättiin myös yhteistyötaholta, Kaukovainion koulun terveydenhoitajilta.
Palautteeseen vastasivat kaikki nuoret, jotka olivat vihon saaneet käyttöön. Noin puolet nuorista olivat tyytyväisiä vihkoon. He kokivat, että vihko oli hyödyllinen ja että he saivat siitä lisää tietoa arkeensa. He pitivät myös vihon täyttämisestä ja varsinkin monivalintatehtävistä. Suurin osa nuorista ei osannut kertoa ja ilmaista mielipidettään vihkoon ja sen täyttämiseen liittyen. Muutama nuori kertoi vihon täyttämisen helposti unohtuneen. Yksi opiskelija piti tehtävävihkoa hyödyttömänä.
Terveydenhoitajat kokivat motivoivan tehtävävihon hyvänä ja selkeänä sekä saivat selkeyttä omaan ohjaamiseensa vihon kautta. Heidän mielestään vihkoa voi käyttää joko sellaisenaan elämäntapaohjauksessa tai yksittäisiä sivuja tukemaan tiettyä elämäntapaa.
Asiasanat: elämäntapaohjaus, yläkoululaiset, motivointi, ravitsemus, liikunta