Kielikasvatus varhaiskasvatuksessa: toimintatuokiot monikielisten 4-5-vuotiaiden lasten suomen kielen kehityksen tukemiseksi
Kuitunen, Sanni; Lehtinen, Teija; Liimatainen, Sofia; Lind, Claudia (2024)
Kuitunen, Sanni
Lehtinen, Teija
Liimatainen, Sofia
Lind, Claudia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311172
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda pedagoginen materiaali varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotka työskentelevät monikielisten lasten kanssa. Opinnäytetyössä keskitytään Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö Ilomäen tarpeisiin. Kehittämistyössä suunniteltiin materiaali, joka tukee lasten suomen kielen taitoja ja edistää heidän sosiaalista integroitumistaan. Työn ydin koostuu viiden kielikasvatuksellisen toimintatuokion suunnittelusta, jotka on suunnattu varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja tarkoitettu käytettäväksi osana pedagogista toimintaa. Toimintatuokioiden aiheina ovat minä itse, vapaa-aikani, värit, tunteeni ja päiväkotini.
Teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatuksen kielikasvatusta, kulttuurien moninaisuutta ja lapsen kielen kehitystä. Toimintatuokioita ei ole vielä testattu käytännössä, mutta ne on suunniteltu vastaamaan varhaiskasvatusyksikön pedagogisia tavoitteita ja edistämään monikielisten lasten kielellistä ilmaisua, sanaston oppimista sekä sosiaalista vuorovaikutusta. Kehittämistoiminta tarjoaa kattavan perustan käytännön soveltamiselle ja sai alustavaa positiivista palautetta varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatuksen kielikasvatusta, kulttuurien moninaisuutta ja lapsen kielen kehitystä. Toimintatuokioita ei ole vielä testattu käytännössä, mutta ne on suunniteltu vastaamaan varhaiskasvatusyksikön pedagogisia tavoitteita ja edistämään monikielisten lasten kielellistä ilmaisua, sanaston oppimista sekä sosiaalista vuorovaikutusta. Kehittämistoiminta tarjoaa kattavan perustan käytännön soveltamiselle ja sai alustavaa positiivista palautetta varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalta.