Ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi ja jaksaminen harjoitteluiden aikana: sosiaali- ja kirkon alan AMK-tutkinnot Diakonia-ammattikorkeakoulussa
Kovero, Laura; Liljavirta, Petra (2024)
Kovero, Laura
Liljavirta, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411831
Tiivistelmä
Harjoittelut ovat osa ammattikorkeakoulututkintojen opetussuunnitelmaa. Harjoitteluiden aikana opiskelija kerryttää kokemusta työelämästä ja luo suhteita työelämätahoihin. Diakonia-ammattikorkeakoulussa opinnot sisältävät kolme harjoittelua ja koko tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä. Tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä tutkittiin Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden jaksamista ja hyvinvointia harjoitteluissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen avulla selvittää hyvinvointiin ja jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tavoite oli koota yhteenveto yhteistyökumppanina toimineelle Diakonia-ammattikorkeakoululle ja vertailla mahdollisia eroja sosiaalialan ja kirkollisen alan harjoitteluiden välillä.
Opinnäytetyöprosessi eteni ideointi-, suunnittelu-, toteutus- ja analyysivaiheiden kautta. Prosessin aikana järjestettiin tapaamisia yhteistyötahon kanssa ja pidettiin heitä ajan tasalla opinnäytetyön etenemisestä. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa kyselytutkimusta mainostettiin opiskelijoiden sähköisissä kanavissa ja se lähetettiin viestintätiimin toimesta sähköpostilla sosiaali- ja kirkon alan opiskelijoille.
Kyselyyn vastasi 147 opiskelijaa. Kyselyn tulosten perusteella voitiin todeta kolmesta harjoittelusta ensimmäisen olleen hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta haastavin. Analyysin perusteella opiskelijat kokivat etenkin pitkien, palkattomien harjoittelun kuormittavan taloudellista tilannetta. Palkkatyön, oman elämän sekä opintojen aikatauluttaminen koettiin haastavan hyvinvointia ja jaksamista harjoitteluiden aikana. Suuria eroja sosiaali- ja kirkollisen alan opiskelijoiden harjoitteluiden välillä ei ollut. Seurakuntaharjoittelun suorittaneet opiskelijat kokivat olevansa tyytyväisempiä toiseen harjoitteluunsa kokonaisuutena.
Opinnäytetyöprosessi eteni ideointi-, suunnittelu-, toteutus- ja analyysivaiheiden kautta. Prosessin aikana järjestettiin tapaamisia yhteistyötahon kanssa ja pidettiin heitä ajan tasalla opinnäytetyön etenemisestä. Opinnäytetyön toteutusvaiheessa kyselytutkimusta mainostettiin opiskelijoiden sähköisissä kanavissa ja se lähetettiin viestintätiimin toimesta sähköpostilla sosiaali- ja kirkon alan opiskelijoille.
Kyselyyn vastasi 147 opiskelijaa. Kyselyn tulosten perusteella voitiin todeta kolmesta harjoittelusta ensimmäisen olleen hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta haastavin. Analyysin perusteella opiskelijat kokivat etenkin pitkien, palkattomien harjoittelun kuormittavan taloudellista tilannetta. Palkkatyön, oman elämän sekä opintojen aikatauluttaminen koettiin haastavan hyvinvointia ja jaksamista harjoitteluiden aikana. Suuria eroja sosiaali- ja kirkollisen alan opiskelijoiden harjoitteluiden välillä ei ollut. Seurakuntaharjoittelun suorittaneet opiskelijat kokivat olevansa tyytyväisempiä toiseen harjoitteluunsa kokonaisuutena.