Esiopetuksen kuraattori lapsen rinnalla matkalla alkuopetukseen
Kotikangas, Laura; Voutilainen, Anni (2024)
Kotikangas, Laura
Voutilainen, Anni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411850
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Laura Kotikangas & Anni Voutilainen
Esiopetuksen kuraattori lapsen rinnalla matkalla alkuopetukseen
Sivut 57 ja liitteet 2
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto
Sosionomi (YAMK)
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esiopetuksen kuraattorien roolia osallisuuden ja inkluusion edistäjinä lasten siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille esiopetuksen kuraattorien omia kokemuksia työstään sekä tarjota tietoa esiopetuksen kuraattorin työn kehittämisen tarpeista.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimuslupa haastatteluihin haettiin Helsingin kaupungilta. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui neljä esiopetuksen kuraattoria Helsingin suomen kielisestä esiopetuksesta. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Esiopetuksen kuraattorit näkivät lapsen siirtymän esiopetuksesta alkuopetukseen merkittävänä ja kokonaisvaltaisena muutoksena lapsen elämässä. Esiopetuksen kuraattorin rooli osana esiopetuksen oppilashuoltoa näyttäytyi laajana ja moninaisena. Esiopetuksen kuraattorit painottivat työssään yhteisöllisyyden, osallisuuden ja inkluusion toteutumista sekä moniammatillisen yhteistyön merkitystä. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille, että esiopetuksen kuraattorin työnkuvassa ja toimintatavoissa on vielä paljon kehitettävää. Kuraattorit näkivät, että tärkeää on kehittää yhteisiä toimintatapoja, yhteistyökäytäntöjä, lapsen osallisuutta, yhteisöllistä työtä, resursseja sekä koulun kanssa tehtävää yhteistyötä.
Tulokset toivat esiin esiopetuksen kuraattoreiden näkemyksiä ja kokemuksia siirtymissä tehtävään työhön liittyen. Lapsen osallisuuden huomioiminen on tärkeää, mutta samalla haastavaa suurten lapsimäärien takia. Kuraattorit toimivat jatkossakin työssään aktiivisena toimijana moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Tärkeää onkin tulevaisuudessa kehittää yhtenäisiä toimintamalleja yhteistyölle, jotta siirtymäkäytänteet saataisiin kaikille lapsille yhdenvertaisiksi.
Asiasanat: esiopetus, kuraattori, inkluusio, osallisuus, siirtymävaihe
Laura Kotikangas & Anni Voutilainen
Esiopetuksen kuraattori lapsen rinnalla matkalla alkuopetukseen
Sivut 57 ja liitteet 2
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto
Sosionomi (YAMK)
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esiopetuksen kuraattorien roolia osallisuuden ja inkluusion edistäjinä lasten siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille esiopetuksen kuraattorien omia kokemuksia työstään sekä tarjota tietoa esiopetuksen kuraattorin työn kehittämisen tarpeista.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimuslupa haastatteluihin haettiin Helsingin kaupungilta. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui neljä esiopetuksen kuraattoria Helsingin suomen kielisestä esiopetuksesta. Haastatteluista saatu aineisto analysointiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Esiopetuksen kuraattorit näkivät lapsen siirtymän esiopetuksesta alkuopetukseen merkittävänä ja kokonaisvaltaisena muutoksena lapsen elämässä. Esiopetuksen kuraattorin rooli osana esiopetuksen oppilashuoltoa näyttäytyi laajana ja moninaisena. Esiopetuksen kuraattorit painottivat työssään yhteisöllisyyden, osallisuuden ja inkluusion toteutumista sekä moniammatillisen yhteistyön merkitystä. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esille, että esiopetuksen kuraattorin työnkuvassa ja toimintatavoissa on vielä paljon kehitettävää. Kuraattorit näkivät, että tärkeää on kehittää yhteisiä toimintatapoja, yhteistyökäytäntöjä, lapsen osallisuutta, yhteisöllistä työtä, resursseja sekä koulun kanssa tehtävää yhteistyötä.
Tulokset toivat esiin esiopetuksen kuraattoreiden näkemyksiä ja kokemuksia siirtymissä tehtävään työhön liittyen. Lapsen osallisuuden huomioiminen on tärkeää, mutta samalla haastavaa suurten lapsimäärien takia. Kuraattorit toimivat jatkossakin työssään aktiivisena toimijana moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Tärkeää onkin tulevaisuudessa kehittää yhtenäisiä toimintamalleja yhteistyölle, jotta siirtymäkäytänteet saataisiin kaikille lapsille yhdenvertaisiksi.
Asiasanat: esiopetus, kuraattori, inkluusio, osallisuus, siirtymävaihe