Opiskelijoiden kokemuksia moninaisuuden huomioimisesta YAMK-koulutuksessa
Korpela, Heli (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kyselytutkimus opiskelijoiden moninaisuuden huomioimisesta syksyllä 2023. Ihmisen ominaisuudet ja identiteettiin kuuluvat yksilölliset erot ovat moninaisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten moninaisuutta hyödynnettiin opiskelijoiden eduksi, mitä haasteita heidän moninaisuutensa heille tuotti, ja millaista tukea he olivat saaneet. Tutkimuksen perusjoukkona toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun eli Diakin suomenkieliset ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijat (n=76), joilla opintoja oli takana yksi lukuvuosi. Moninaisuuskysely oli määrällinen kyselytutkimus, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tiedonkeruussa hyödynnettiin kokonaisotantaa.
Tutkimustulosten perusteella Diakin ylemmän AMK:n opiskelijat kokivat, että heidän moninaisuutensa otettiin Diakissa huomioon hyvin, ja opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet otettiin huomioon hyvin tai vaihtelevasti. Opiskelijat tunsivat oppimistyylinsä ja olivat motivoituneita aloittaessaan opinnot. Suurimmalle osalle etäopiskelu oli toimivaa ja omalle elämäntilanteelle sopivaa. Opiskelutahti oli edennyt valtaosalla suunnitelmien mukaisesti, ja opiskelijat pääsivät dialogiin opettajien kanssa. Oppimistehtävien tyyli oli opiskelijoille pääosin sopiva, mutta osa opiskelijoista koki tehtävienantojen ohjeistukset epäselviksi. Opiskelijat pitivät pari- ja ryhmätöitä sekä opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea tärkeänä.
Valtaosa opiskelijoista teki töitä opintojen ohella. Opiskelijat kokivat töiden ja opintojen yhteensovittamisen useimmiten kuormittavana. Opiskelijat saivat opintoihin liittyvissä haasteissa tukea työnantajalta, opettajilta, opiskelijakollegoilta ja perheeltä. Opiskelijat pääsivät palautumaan lähinnä viikonloppuisin. Palautumisen keinoja olivat pääsääntöisesti perhe, läheiset, ulkoilu ja liikunta.
Tutkimustulosten perusteella Diakin ylemmän AMK:n opiskelijat kokivat, että heidän moninaisuutensa otettiin Diakissa huomioon hyvin, ja opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet otettiin huomioon hyvin tai vaihtelevasti. Opiskelijat tunsivat oppimistyylinsä ja olivat motivoituneita aloittaessaan opinnot. Suurimmalle osalle etäopiskelu oli toimivaa ja omalle elämäntilanteelle sopivaa. Opiskelutahti oli edennyt valtaosalla suunnitelmien mukaisesti, ja opiskelijat pääsivät dialogiin opettajien kanssa. Oppimistehtävien tyyli oli opiskelijoille pääosin sopiva, mutta osa opiskelijoista koki tehtävienantojen ohjeistukset epäselviksi. Opiskelijat pitivät pari- ja ryhmätöitä sekä opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea tärkeänä.
Valtaosa opiskelijoista teki töitä opintojen ohella. Opiskelijat kokivat töiden ja opintojen yhteensovittamisen useimmiten kuormittavana. Opiskelijat saivat opintoihin liittyvissä haasteissa tukea työnantajalta, opettajilta, opiskelijakollegoilta ja perheeltä. Opiskelijat pääsivät palautumaan lähinnä viikonloppuisin. Palautumisen keinoja olivat pääsääntöisesti perhe, läheiset, ulkoilu ja liikunta.