Nenämahaletkun asettaminen aikuiselle potilaalle : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Keskinen, Marianne; Sillanpää, Ninja-Liisa (2024)
Keskinen, Marianne
Sillanpää, Ninja-Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411863
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille suunnattu laadukas opetusvideo nenämahaletkun asettamisesta aikuiselle potilaalle. Nenämahaletkun asettaminen vaatii huolellisuutta ja tarkkuutta, vakavien, jopa kuolemaan johtavien, komplikaatioiden estämiseksi. Sairaanhoitajan ydinosaamiseen kuuluvat kliiniset sekä näyttöön perustuvat kädentaidot. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea ja kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kädentaitoja sekä syventää teoriatietoa nenämahaletkun asettamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena ja työn tuotoksena tehtiin opetusvideo. Tarve laadukkaalle opetusvideolle tuli Diakonia-ammattikorkeakoululta, joka toimii opinnäytetyön tilaajana sekä yhteistyökumppanina. Opetusvideo mahdollistaa monipuolisemman opiskelutavan ja edistää yhdenvertaisuutta opiskelijoiden välillä. Opetusvideolla esitellään nenämahaletku, nenämahaletkun asettaminen, nenämahaletkun sijainnin tarkistus stetoskoopilla auskultoiden sekä pH-arvon mittaus mahansisältöä aspiroiden. Opinnäytetyössä ja opetusvideossa esitetty sisältö on ajantasaista sekä tutkittua, näyttöön perustuvaa tietoa. Näyttöön perustuva tieto on osa potilasturvallisuutta.
Opetusvideo esitettiin viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille, ja opiskelijoilta kerättiin palaute Webropol-ohjelmalla. Opiskelijoilta saadun positiivisen palautteen perusteella video koettiin selkeäksi kokonaisuudeksi ja opetuskäyttöön soveltuvaksi. Opetusvideota tullaan käyttämään osana sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön taitojen opetusta. Opetusvideo soveltuu käytettäväksi myös itsenäisen opiskelun tukena. The aim of this thesis was to make instructional video for registered nurse students, of nasogastric tube placement for adult patients. Placing nasogastric tube requires caution and precision because of the severeness of possible complications. The core competencies of a registered nurse include clinical, and evidence- based manual skills. The aim in this thesis is to improve the manual skills of nursing students and deepen theoretical knowledge of placing nasogastric tube for a patient.
This thesis was carried out with a focus on development and an instructional video was made as a result. The need for good quality educational video came from Diaconia University of Applied Sciences, which is also the partner and the client of the work. Educational video enables a multifaceted way to study and increases the equality between students. The instructional video illustrates the placement of the nasogastric tube, as well as checking the position of the nasogastric tube by auscultation with a stethoscope and measuring the pH value by aspirating the gastric acid. The content in the thesis and in the video is evidence based and up to date. The evidence-based information is part of patient safety.
The instructional video was shown to last semester of nursing students at the Diaconia University of Applied Sciences and feedback was collected from the students by using Webropol survey. Based on the positive feedback from the students, the video was experienced as a useful and clear entity and can be seen for instructional purposes. The educational video will be used as part of the clinical skills education of the nursing students, and it is suitable for independent study also.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämispainotteisena ja työn tuotoksena tehtiin opetusvideo. Tarve laadukkaalle opetusvideolle tuli Diakonia-ammattikorkeakoululta, joka toimii opinnäytetyön tilaajana sekä yhteistyökumppanina. Opetusvideo mahdollistaa monipuolisemman opiskelutavan ja edistää yhdenvertaisuutta opiskelijoiden välillä. Opetusvideolla esitellään nenämahaletku, nenämahaletkun asettaminen, nenämahaletkun sijainnin tarkistus stetoskoopilla auskultoiden sekä pH-arvon mittaus mahansisältöä aspiroiden. Opinnäytetyössä ja opetusvideossa esitetty sisältö on ajantasaista sekä tutkittua, näyttöön perustuvaa tietoa. Näyttöön perustuva tieto on osa potilasturvallisuutta.
Opetusvideo esitettiin viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille, ja opiskelijoilta kerättiin palaute Webropol-ohjelmalla. Opiskelijoilta saadun positiivisen palautteen perusteella video koettiin selkeäksi kokonaisuudeksi ja opetuskäyttöön soveltuvaksi. Opetusvideota tullaan käyttämään osana sairaanhoitajaopiskelijoiden kliinisen hoitotyön taitojen opetusta. Opetusvideo soveltuu käytettäväksi myös itsenäisen opiskelun tukena.
This thesis was carried out with a focus on development and an instructional video was made as a result. The need for good quality educational video came from Diaconia University of Applied Sciences, which is also the partner and the client of the work. Educational video enables a multifaceted way to study and increases the equality between students. The instructional video illustrates the placement of the nasogastric tube, as well as checking the position of the nasogastric tube by auscultation with a stethoscope and measuring the pH value by aspirating the gastric acid. The content in the thesis and in the video is evidence based and up to date. The evidence-based information is part of patient safety.
The instructional video was shown to last semester of nursing students at the Diaconia University of Applied Sciences and feedback was collected from the students by using Webropol survey. Based on the positive feedback from the students, the video was experienced as a useful and clear entity and can be seen for instructional purposes. The educational video will be used as part of the clinical skills education of the nursing students, and it is suitable for independent study also.