Tarkistuslista hoitajalle kotihoidon asiakkaan sairaalasta kotiutumisen tueksi
Kellokoski, Anna; Korkiakoski, Erika (2024)
Kellokoski, Anna
Korkiakoski, Erika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512201
Tiivistelmä
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tarkistuslista kotihoidon hoitajien käyttöön asiakkaan kotiutumisen tueksi. Tarkistuslista toimii turvallisen kotiutumisen tukena ja sisältää kaiken, mitä hoitajalla täytyy kotiutumistilanteessa huomioida. Lista tulee käyttöön yhteistyökumppanin, Pohteen kotihoito Lakeus Pohjoisen alueelle.
Tarkistuslistaa varten tarvittiin tietoa mitä kotiutumistilanteessa on tarpeen huomioida, sekä tietoa kotiutumiseen liittyvistä haasteista. Näitä kerättiin kotihoidon työntekijöille laaditun kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 33 kotihoidon työntekijää. Kyselyn mukaan yleisimpiä koettuja kotiutumisen haasteita oli runsaat lääkemuutokset, ongelmat kotiuttavan organisaation kanssa tiedonkulussa sekä kiire. Vastauksista nousi esiin myös kokemus siitä, että asiakkaan kotiutumiseen ei ole varattu tarpeeksi aikaa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kotihoidon asiakkaan sairaalasta kotiutumista, edistää asiakasturvallisuutta ja tukea onnistunutta kotiutumista.
Lakeus Pohjoisen kotihoidossa havaittiin, että asiakkaan sairaalasta kotiutumisessa koetaan haasteita. Asiakkaita kotiutuu myös virka-ajan ulkopuolella; iltaisin sekä viikonloppuisin. Erityisesti näiden kotiutumisten koettiin olevan haastavia. Kotihoidon sairaanhoitajat työskentelevät pääsääntöisesti vain virka-aikaan. Tämän vuoksi virka-ajan ulkopuoliset kotiutumiset joudutaan hoitamaan ilman sairaanhoitajan antamaa tukea. Jokaisen työntekijän vastuulla on toteuttaa kotiutuminen turvallisesti ja turvata asiakkaalle laadukas palvelu.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tarkistuslista, jonka hoitaja saa käyttöön sähköisenä tiedostona puhelimeen tai tulostettuna taskukortiksi. Tarkoituksena on, että hoitaja käy tarkistuslistan systemaattisesti läpi asiakkaan kotiutuessa. Valmiista tarkistuslistasta saatiin palautetta kotihoidon työntekijöiltä sekä työelämän yhdyshenkilöltä. Saadun palautteen jälkeen tarkistuslistasta tuotettiin lopullinen versio, joka lähetettiin kotihoidon hoitajille käyttöön. Palautteen perusteella tarkistuslista koettiin muun muassa hyödylliseksi sekä helppolukuiseksi. Jos tarkistuslista koetaan hyväksi, voi sen käyttöä laajentaa myös muualle Pohteen kotihoitoihin tai tarpeen mukaan tuottaa versiot eri kielillä.
Asiasanat: asiakasturvallisuus, iäkäs, kotiutuminen, kotihoito, tarkistuslista
Tarkistuslistaa varten tarvittiin tietoa mitä kotiutumistilanteessa on tarpeen huomioida, sekä tietoa kotiutumiseen liittyvistä haasteista. Näitä kerättiin kotihoidon työntekijöille laaditun kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 33 kotihoidon työntekijää. Kyselyn mukaan yleisimpiä koettuja kotiutumisen haasteita oli runsaat lääkemuutokset, ongelmat kotiuttavan organisaation kanssa tiedonkulussa sekä kiire. Vastauksista nousi esiin myös kokemus siitä, että asiakkaan kotiutumiseen ei ole varattu tarpeeksi aikaa. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kotihoidon asiakkaan sairaalasta kotiutumista, edistää asiakasturvallisuutta ja tukea onnistunutta kotiutumista.
Lakeus Pohjoisen kotihoidossa havaittiin, että asiakkaan sairaalasta kotiutumisessa koetaan haasteita. Asiakkaita kotiutuu myös virka-ajan ulkopuolella; iltaisin sekä viikonloppuisin. Erityisesti näiden kotiutumisten koettiin olevan haastavia. Kotihoidon sairaanhoitajat työskentelevät pääsääntöisesti vain virka-aikaan. Tämän vuoksi virka-ajan ulkopuoliset kotiutumiset joudutaan hoitamaan ilman sairaanhoitajan antamaa tukea. Jokaisen työntekijän vastuulla on toteuttaa kotiutuminen turvallisesti ja turvata asiakkaalle laadukas palvelu.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tarkistuslista, jonka hoitaja saa käyttöön sähköisenä tiedostona puhelimeen tai tulostettuna taskukortiksi. Tarkoituksena on, että hoitaja käy tarkistuslistan systemaattisesti läpi asiakkaan kotiutuessa. Valmiista tarkistuslistasta saatiin palautetta kotihoidon työntekijöiltä sekä työelämän yhdyshenkilöltä. Saadun palautteen jälkeen tarkistuslistasta tuotettiin lopullinen versio, joka lähetettiin kotihoidon hoitajille käyttöön. Palautteen perusteella tarkistuslista koettiin muun muassa hyödylliseksi sekä helppolukuiseksi. Jos tarkistuslista koetaan hyväksi, voi sen käyttöä laajentaa myös muualle Pohteen kotihoitoihin tai tarpeen mukaan tuottaa versiot eri kielillä.
Asiasanat: asiakasturvallisuus, iäkäs, kotiutuminen, kotihoito, tarkistuslista