Nuorten somalimiesten tulkintoja elämästään ja osallisuuden kokemuksesta
Ali, Shukri; Hassan, Randa; Sivkova, Anna (2024)
Ali, Shukri
Hassan, Randa
Sivkova, Anna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuorten somalimiesten kokemuksia elämästä, osallisuudesta ja syrjäytymisestä Suomessa. Opinnäytetyön työelämäkumppaneina olivat Helsingin kaupungin Etelän, Pohjoisen, Lännen ja Idän nuorten aikuissosiaalityön yksiköt. Tutkimus keskittyi toisen sukupolven somalimiehiin iältään 18–29 vuotta, jotka olivat asiakkaina eri alueiden nuorten aikuissosiaalityössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa näiden nuorten miesten elämänkokemuksista.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen, ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut keskittyivät ennalta suunniteltuihin teemoihin, ja niiden avulla pyrittiin kuulemaan nuorten omia kokemuksia ja mielipiteitä. Osallistuminen tutkimukseen oli vapaaehtoista ja vastaajat pysyivät anonyymeinä. Haastattelut tehtiin nuorten aikuissosiaalityön tiloissa ja kirjastoissa.
Tutkimuksen mukaan nuoret somalimiehet kokivat osallisuuden ja syrjäytymisen yksilöllisesti. He korostivat tarvetta saada ennaltaehkäisevää tukea jo varhaisessa vaiheessa, kuten kouluiässä, jotta voitaisiin ehkäistä syrjäytymistä ja edistää osallisuutta. Lisäksi monet heistä kamppailivat yksinäisyyden ja mielenterveysongelmien kanssa jo peruskoulussa, mutta heille ei ollut selvää, mistä saada apua näihin haasteisiin. Tulevaisuudessa olisi olennaista tarjota kattavampia tukipalveluita ja resursseja nuorille somalimiehille, sekä parantaa tiedotusta ja saatavuutta näihin palveluihin, jotta he voisivat saada tarvitsemaansa apua ja tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. The purpose of this thesis was to describe the experiences of young Somali men regarding life, belonging, and marginalization in Finland. The working life partners of the thesis were the South, North, West and East adult social work units of the City of Helsinki. The research focused on second-generation Somali men aged 18–29 who were clients of youth adult social work in different areas. The aim was to provide current information on the life experiences of these young men.
The thesis is research-oriented, and semi-structured thematic interviews were used as the data collection method. The interviews focused on pre-planned themes and sought to hear young people's own experiences and opinions. Participation in the study was voluntary and the respondents remained anonymous. The interviews were conducted in youth adult social work facilities and libraries.
According to the study, young Somali men experienced inclusion and exclusion individually. They stressed the need for preventive support at an early stage, such as school age, to prevent exclusion and promote inclusion. In addition, many of them struggled with loneliness and mental health problems already in elementary school, but it was not clear to them where to get help for these challenges. In the future, it would be essential to provide more comprehensive support services and resources for young Somali men, as well as to improve information and access to these services, so that they can get the help and support they need as early as possible.
Opinnäytetyö on tutkimuspainotteinen, ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut keskittyivät ennalta suunniteltuihin teemoihin, ja niiden avulla pyrittiin kuulemaan nuorten omia kokemuksia ja mielipiteitä. Osallistuminen tutkimukseen oli vapaaehtoista ja vastaajat pysyivät anonyymeinä. Haastattelut tehtiin nuorten aikuissosiaalityön tiloissa ja kirjastoissa.
Tutkimuksen mukaan nuoret somalimiehet kokivat osallisuuden ja syrjäytymisen yksilöllisesti. He korostivat tarvetta saada ennaltaehkäisevää tukea jo varhaisessa vaiheessa, kuten kouluiässä, jotta voitaisiin ehkäistä syrjäytymistä ja edistää osallisuutta. Lisäksi monet heistä kamppailivat yksinäisyyden ja mielenterveysongelmien kanssa jo peruskoulussa, mutta heille ei ollut selvää, mistä saada apua näihin haasteisiin. Tulevaisuudessa olisi olennaista tarjota kattavampia tukipalveluita ja resursseja nuorille somalimiehille, sekä parantaa tiedotusta ja saatavuutta näihin palveluihin, jotta he voisivat saada tarvitsemaansa apua ja tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
The thesis is research-oriented, and semi-structured thematic interviews were used as the data collection method. The interviews focused on pre-planned themes and sought to hear young people's own experiences and opinions. Participation in the study was voluntary and the respondents remained anonymous. The interviews were conducted in youth adult social work facilities and libraries.
According to the study, young Somali men experienced inclusion and exclusion individually. They stressed the need for preventive support at an early stage, such as school age, to prevent exclusion and promote inclusion. In addition, many of them struggled with loneliness and mental health problems already in elementary school, but it was not clear to them where to get help for these challenges. In the future, it would be essential to provide more comprehensive support services and resources for young Somali men, as well as to improve information and access to these services, so that they can get the help and support they need as early as possible.