Elämänkokemuksien näyttäytyminen opinnoissa. Laadullinen haastattelututkimus opintososionomiharjoittelijakäytännöstä
Hyttinen, Annina; Hänninen, Hanna; Tolvanen, Eriikka (2024)
Hyttinen, Annina
Hänninen, Hanna
Tolvanen, Eriikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512251
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Annina Hyttinen, Hanna Hänninen & Eriikka Tolvanen
ELÄMÄNKOKEMUKSIEN NÄYTTÄYTYMINEN SOSIONOMIOPINNOISSA. Laadullinen haastattelututkimus opintososionomiharjoittelijakäytännöstä.
58 sivua, 4 liitettä
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto, Sosiaali- ja kirkonalan ammattikorkea-koulututkinto
Sosionomi (AMK), Sosionomi-diakoni (AMK)
Ytyä opiskeluun -hankkeessa muutamat loppuvaiheen sosionomiopiskelijat toimivat harjoittelijoina syyslukukaudella 2023 ja tukivat opinnoissaan aiemmissa vaiheissa olevia kanssaopiskelijoita. Tämä opintososionomiharjoittelijamalli on juurtunut Diakonia-ammattikorkeakoulun käytännöksi. Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena on haastatella sekä opintososionomiharjoittelijoita että heiltä tukea saaneita opiskelijoita heidän kokemuksistaan opintososionomiharjoittelun- tukimuodosta ja opintoihin vaikuttavista elämänkokemuksista. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa Kokonaisena työssä -hankkeelle tukimuodosta ja tietoa siitä millaista elämänkokemuspohjaa opiskelijoilla on ja kuinka se vaikuttaa opintoihin. Ytyä opiskeluun-hankkeen opintososionomiharjoittelijoiden antamaa tukea tutkittiin toisen, Kokonaisena työssä -hankkeen puitteissa, joka oli työelämäkumppani tässä opinnäytetyössä. Sen toteuttajia ovat Suomen Diakoniaopisto ja osatoteuttajina Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö.
Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää opintososionomiharjoittelussa ollutta tai tukea saanutta opiskelijaa. Käytössä oli puolistrukturoitu haastattelumenetelmä ja haastattelut toteutettiin etäyhteyksin. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.
Opiskelutukea oli tarjottu monipuolisesti, vastaajat olivat tyytyväisiä ja kokeneet positiiviseksi tuen antamisen ja saamisen. Esiin tuli myös monia elämänkokemuksellisia asioita, jotka vaikuttivat opiskeluihin. Omien kokemusten todettiin myös vaikuttaneen suuntautumiseen opiskelemaan sosiaali- ja terveysalaa.
Opiskelun tuki opintososionomikäytännön muodossa oli kaivattua ja sitä tarvitaan. Opinnäytetyömme haastattelut kuitenkin todennäköisesti tavoittivat niitä opiskelijoita, jota olivat eniten hyötyneet tuesta ja olivat siksi innokkaita vastaamaan. Vastaamalla haluttiin myös vaikuttaa siihen, että toiminta edelleen jatkuisi. Elämänkokemukselliset tulokset olivat mielenkiintoisia ja se kuinka haastavat kokemukset olivat kääntyneet monesti voimavaroiksi, olisi kiinnostava teema edelleen tutkittavaksi.
Asiasanat: Kokemustieto, Vertaistuki, Laadullinen tutkimus, Temaattinen analyysi, Ammatinvalinta, Opiskelijahyvinvointi
Annina Hyttinen, Hanna Hänninen & Eriikka Tolvanen
ELÄMÄNKOKEMUKSIEN NÄYTTÄYTYMINEN SOSIONOMIOPINNOISSA. Laadullinen haastattelututkimus opintososionomiharjoittelijakäytännöstä.
58 sivua, 4 liitettä
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto, Sosiaali- ja kirkonalan ammattikorkea-koulututkinto
Sosionomi (AMK), Sosionomi-diakoni (AMK)
Ytyä opiskeluun -hankkeessa muutamat loppuvaiheen sosionomiopiskelijat toimivat harjoittelijoina syyslukukaudella 2023 ja tukivat opinnoissaan aiemmissa vaiheissa olevia kanssaopiskelijoita. Tämä opintososionomiharjoittelijamalli on juurtunut Diakonia-ammattikorkeakoulun käytännöksi. Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena on haastatella sekä opintososionomiharjoittelijoita että heiltä tukea saaneita opiskelijoita heidän kokemuksistaan opintososionomiharjoittelun- tukimuodosta ja opintoihin vaikuttavista elämänkokemuksista. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa Kokonaisena työssä -hankkeelle tukimuodosta ja tietoa siitä millaista elämänkokemuspohjaa opiskelijoilla on ja kuinka se vaikuttaa opintoihin. Ytyä opiskeluun-hankkeen opintososionomiharjoittelijoiden antamaa tukea tutkittiin toisen, Kokonaisena työssä -hankkeen puitteissa, joka oli työelämäkumppani tässä opinnäytetyössä. Sen toteuttajia ovat Suomen Diakoniaopisto ja osatoteuttajina Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö.
Menetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää opintososionomiharjoittelussa ollutta tai tukea saanutta opiskelijaa. Käytössä oli puolistrukturoitu haastattelumenetelmä ja haastattelut toteutettiin etäyhteyksin. Haastattelut litteroitiin ja ne analysoitiin temaattisen analyysin keinoin.
Opiskelutukea oli tarjottu monipuolisesti, vastaajat olivat tyytyväisiä ja kokeneet positiiviseksi tuen antamisen ja saamisen. Esiin tuli myös monia elämänkokemuksellisia asioita, jotka vaikuttivat opiskeluihin. Omien kokemusten todettiin myös vaikuttaneen suuntautumiseen opiskelemaan sosiaali- ja terveysalaa.
Opiskelun tuki opintososionomikäytännön muodossa oli kaivattua ja sitä tarvitaan. Opinnäytetyömme haastattelut kuitenkin todennäköisesti tavoittivat niitä opiskelijoita, jota olivat eniten hyötyneet tuesta ja olivat siksi innokkaita vastaamaan. Vastaamalla haluttiin myös vaikuttaa siihen, että toiminta edelleen jatkuisi. Elämänkokemukselliset tulokset olivat mielenkiintoisia ja se kuinka haastavat kokemukset olivat kääntyneet monesti voimavaroiksi, olisi kiinnostava teema edelleen tutkittavaksi.
Asiasanat: Kokemustieto, Vertaistuki, Laadullinen tutkimus, Temaattinen analyysi, Ammatinvalinta, Opiskelijahyvinvointi