Zekki-digipalvelun hyödyntäminen työterveyshuollossa: toimintamalli systemaattisten, ratkaisukeskeisten keskustelujen käymiseksi nuorten työntekijöiden kanssa
Kinnunen, Heidi; Rahtu, Aino (2024)
Kinnunen, Heidi
Rahtu, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512274
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja sen tavoitteena oli tukea nuoria palveluiden parissa ennaltaehkäisemällä terveyden ja hyvinvoinnin ongelmien kasaantumista jo varhaisessa vaiheessa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi helppokäyttöinen verkossa toimiva Diakonia ammattikorkeakoulun Zekki-digipalvelu, joka suunniteltiin alun perin 15–25-vuotiaille nuorille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Zekki pohjautuu 3X10D- elämäntilannemittariin, joka on asiakkaan ääntä vahvistamaan kehitetty työväline. Työväline on suunniteltu auttamaan moniammatillisessa yhteistyössä ja se auttoi saamaan käsityksen asiakkaan elämäntilanteesta. Opinnäytetyössä haluttiin kehittää työterveyshuollolle Zekki-digipalvelun kanssa käytettävä sähköinen toimintamalli, jonka avulla voitiin tukea työelämää aloittelevien nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyössä kehitetty toimintamalli suunniteltiin ratkaisukeskeisten ja voimavaralähtöisten menetelmien mukaisesti. Tukea toimintamallin suunnitteluun ja käytettyjen menetelmien valintaan saatiin Diakonia ammattikorkeakoulun osatoteuttaman Mielihyvin duunissa-hankkeen toimijoilta. Mielihyvin duunissa-hankkeen tavoitteena oli kasvattaa työnantajien, oppilaitosten ja työterveyshuollon osaamista siinä, miten nuorten työntekijöiden mielenterveyttä ja työkykyä voidaan tukea erilaisin menetelmin. Hankkeen toimijoilta saatiin tukea ja ohjausta opinnäytetyön suunnitteluun ja toimintamallissa käytettyjen menetelmien valintaan. Kehitetty toimintamalli sisälsi menetelmän esittelyn ja mallin käyttöohjeen työterveyshoitajalle sekä nuoren tuen tarpeiden mukaan etenevän keskustelurungon ja palveluohjausosion. Ulkoasultaan se suunniteltiin yhteneväiseksi alkuperäisen Zekki-digipalvelun kanssa.
Opinnäytetyössä kehitetty toimintamalli suunniteltiin ratkaisukeskeisten ja voimavaralähtöisten menetelmien mukaisesti. Tukea toimintamallin suunnitteluun ja käytettyjen menetelmien valintaan saatiin Diakonia ammattikorkeakoulun osatoteuttaman Mielihyvin duunissa-hankkeen toimijoilta. Mielihyvin duunissa-hankkeen tavoitteena oli kasvattaa työnantajien, oppilaitosten ja työterveyshuollon osaamista siinä, miten nuorten työntekijöiden mielenterveyttä ja työkykyä voidaan tukea erilaisin menetelmin. Hankkeen toimijoilta saatiin tukea ja ohjausta opinnäytetyön suunnitteluun ja toimintamallissa käytettyjen menetelmien valintaan. Kehitetty toimintamalli sisälsi menetelmän esittelyn ja mallin käyttöohjeen työterveyshoitajalle sekä nuoren tuen tarpeiden mukaan etenevän keskustelurungon ja palveluohjausosion. Ulkoasultaan se suunniteltiin yhteneväiseksi alkuperäisen Zekki-digipalvelun kanssa.