Kuluttajasegmenttien etsiminen sukupolvien välisen kulttuurikäyttäytymisen kautta
Lappi, Eveliina (2024)
Lappi, Eveliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013623
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa eri sukupolvien kulttuuri-käyttäytymistä keskittyen erityisesti musiikkitapahtumiin eri iän mukaan sukupolviksi määritettyjen asiakasryhmien mukaan. Tutkimuksen ja selvityksen pohjalta tehdään kehitysideoita toimeksiantajalle, miten se pystyy personoimaan markkinointia enemmän eri sukupolvista löydettyjen kuluttajaryhmien mukaan.
Opinnäytetyön tilaaja Fullsteam Agency Oy on kotimainen yritys, joka toimii mm. konserttien ja festivaalien järjestäjänä, sekä ohjelmatoimistona. Se välittää ohjelmistoa yli sadalle kotimaiselle esiintyjälle ja järjestää vuosittain esimerkiksi Sideways festivaalia ja Provinssi festivaalia.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, jonka aineiston hankinta-menetelminä käytin kyselyä. Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, sekä eri ikäisille kulttuuripalvelujen kuluttajille koostetun kyselytutkimuksen tulosten analyysista, sekä analyysin perusteella tehdyistä kehittämisehdotuksista toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava katsaus kyselyn analyysiin ja kolme kehitysehdotusta kyselystä ilmenneiden eri sukupolvien kulttuuri-käyttäytymisen eroista. Kehitysehdotukset painottuivat asiakkaan tapahtuma vierailun personointiin ja kuinka tilaaja voisi luoda eri ikäisille asiakasryhmille palvelua tarkemmin. The aim of this thesis is to assess the cultural behavior of different generations, focusing especially on music events according to the age-defined customer groups. This thesis is based on the research and investigation, development ideas are made for the client on how they can personalize marketing more according to consumer groups found from different generations.
The client of the thesis, Fullsteam Agency Oy, is a domestic company that operates as a concert and festival organizer, as well as a program agency. It provides programming for over a hundred domestic performers and organizes annual events such as Sideways festival and Provinssi festival.
The thesis was conducted as a case study, using a survey as the data collection method. The study consists of a theoretical part and an analysis of survey results compiled for cultural service consumers of different ages, along with development suggestions made for the client based on the analysis.
As a result of the thesis, there was an extensive overview of survey analysis, and three development suggestions emerged from different generational cultural behaviors revealed by the survey. The development suggestions emphasized customer event visit personalization and how the client could create more precise services for customer groups of different ages.
Opinnäytetyön tilaaja Fullsteam Agency Oy on kotimainen yritys, joka toimii mm. konserttien ja festivaalien järjestäjänä, sekä ohjelmatoimistona. Se välittää ohjelmistoa yli sadalle kotimaiselle esiintyjälle ja järjestää vuosittain esimerkiksi Sideways festivaalia ja Provinssi festivaalia.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena, jonka aineiston hankinta-menetelminä käytin kyselyä. Tutkimus koostuu teoriaosuudesta, sekä eri ikäisille kulttuuripalvelujen kuluttajille koostetun kyselytutkimuksen tulosten analyysista, sekä analyysin perusteella tehdyistä kehittämisehdotuksista toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kattava katsaus kyselyn analyysiin ja kolme kehitysehdotusta kyselystä ilmenneiden eri sukupolvien kulttuuri-käyttäytymisen eroista. Kehitysehdotukset painottuivat asiakkaan tapahtuma vierailun personointiin ja kuinka tilaaja voisi luoda eri ikäisille asiakasryhmille palvelua tarkemmin.
The client of the thesis, Fullsteam Agency Oy, is a domestic company that operates as a concert and festival organizer, as well as a program agency. It provides programming for over a hundred domestic performers and organizes annual events such as Sideways festival and Provinssi festival.
The thesis was conducted as a case study, using a survey as the data collection method. The study consists of a theoretical part and an analysis of survey results compiled for cultural service consumers of different ages, along with development suggestions made for the client based on the analysis.
As a result of the thesis, there was an extensive overview of survey analysis, and three development suggestions emerged from different generational cultural behaviors revealed by the survey. The development suggestions emphasized customer event visit personalization and how the client could create more precise services for customer groups of different ages.