TikTokin merkitys artistin kampanjatyökaluna
Soininen, Oona (2024)
Soininen, Oona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113956
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin TikTok-sovellusta sosiaalisen median alustana, ilmiönä, musiikkimarkkinoinnin välineenä ja artistin kampanjatyökaluna. TikTok on voimakkaasti kasvanut videoiden jakosovellus, jossa sen käyttäjät voivat luoda ja jakaa lyhyitä videoita haluamistaan aiheista. Opinnäytetyössä tuotettiin yritykselle TikTok-suunnitelma ja TikTok checklist vähentämään TikTokin tuoman ideoinnin, organisoinnin sekä suunnittelun kuormittavuutta. Opinnäytetyön tilaajana toimi suomalainen yksityisomisteinen managerointitoimisto PME Management, joka manageroi musiikkiartisteja.
Opinnäytetyön tietoperusta koostettiin aineistoista kerätystä teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin ensin yleisesti TikTokkia sovelluksena. Sen jälkeen työssä käsiteltiin TikTokkia mainonnan alustana. Opinnäytetyön keskeisenä tietoperustan teemana tarkasteltiin musiikkimarkkinointia TikTokissa. Toisena tiedonhankinnan menetelmänä oli teemahaastattelut, jossa haastateltiin kolmea musiikkialan ammattilaista. Haastattelun kysymykset nousivat teoriaosuudesta ja rakentuivat TikTokissa tapahtuvan musiikkimarkkinoinnin teemojen ympärille. Saatua aineistoa tarkastelemalla luotiin viitekehys opinnäytetyön tuotoksille.
Opinnäytetyön tuotoksena ovat TikTok-suunnitelma sekä TikTok checklist asiakkaalle. Niiden tarkoituksena on toimia niin asiakkaan kuin firman arjen ja työn helpottajana.
Opinnäytetyön tietoperusta koostettiin aineistoista kerätystä teoriaosuudesta, jossa käsiteltiin ensin yleisesti TikTokkia sovelluksena. Sen jälkeen työssä käsiteltiin TikTokkia mainonnan alustana. Opinnäytetyön keskeisenä tietoperustan teemana tarkasteltiin musiikkimarkkinointia TikTokissa. Toisena tiedonhankinnan menetelmänä oli teemahaastattelut, jossa haastateltiin kolmea musiikkialan ammattilaista. Haastattelun kysymykset nousivat teoriaosuudesta ja rakentuivat TikTokissa tapahtuvan musiikkimarkkinoinnin teemojen ympärille. Saatua aineistoa tarkastelemalla luotiin viitekehys opinnäytetyön tuotoksille.
Opinnäytetyön tuotoksena ovat TikTok-suunnitelma sekä TikTok checklist asiakkaalle. Niiden tarkoituksena on toimia niin asiakkaan kuin firman arjen ja työn helpottajana.