“Nog behandlar vi ju henne som alla andra”: En kvalitativ undersökning om pedagogernas kunskap kring stödmetoder för barn med Downs syndrom inom småbarnspedagogiken
Ahlö, Lydia; Hästbacka, Daniela (2024)
Ahlö, Lydia
Hästbacka, Daniela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314748
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Downin oireyhtymää varhaiskasvatuksessa. Teemme laadullista tutkimusta pedagogien tietämyksestä Downin syndroomaa sairastavien lasten tukimenetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on selvittää, millä menetelmillä pedagogit työskentelevät ja kokevatko he tietonsa siitä riittäväksi.
Työmme teoreettinen viitekehys kuvaa muun muassa kehitysvammaisia, Downin oireyhtymä, tukimenetelmiä, varhaiskasvatuksen ja erityispedagogiikka. Kaikki nämä alueet koskettavat tarkoitustamme ja kysymyksiämme.
Tutkimuksessamme teimme neljä kvalitatiivista haastattelua, joita analysoimme myöhemmin saadaksemme selville, minkä tuloksen saimme ja vastasiko se tarkoitukseemme ja kysymyksiimme. Vastaajien kriteerinä oli, että heillä tulee olla varhaiskasvatuksessa työskentelyä ja jonkinlaista kokemusta erityislapsista.
Tulosten analyysissämme näyttää siltä, että Downin syndroomaa sairastaville tai ylipäätään erityistarpeita omaaville lapsille käytetään tiettyjä erilaisia menetelmiä. Tärkeitä menetelmiä ovat kuvan tuki, tukimerkit ja terapiat eri muodoissa. Tärkeä asia on muistaa kohdella kaikkia lapsia tasavertaisesti erilaisista yksilöllisistä tarpeista huolimatta. Vaikuttaa myös siltä, että henkilökunta kokee, että he voivat aina oppia lisää, ettet koskaan saa täysin koulutettua. Tieto kehitysvammaisuudesta yleensä kehittyy jatkuvasti, joten myös henkilöstön tulee pysyä ajan tasalla ja koulutettua.
Työmme teoreettinen viitekehys kuvaa muun muassa kehitysvammaisia, Downin oireyhtymä, tukimenetelmiä, varhaiskasvatuksen ja erityispedagogiikka. Kaikki nämä alueet koskettavat tarkoitustamme ja kysymyksiämme.
Tutkimuksessamme teimme neljä kvalitatiivista haastattelua, joita analysoimme myöhemmin saadaksemme selville, minkä tuloksen saimme ja vastasiko se tarkoitukseemme ja kysymyksiimme. Vastaajien kriteerinä oli, että heillä tulee olla varhaiskasvatuksessa työskentelyä ja jonkinlaista kokemusta erityislapsista.
Tulosten analyysissämme näyttää siltä, että Downin syndroomaa sairastaville tai ylipäätään erityistarpeita omaaville lapsille käytetään tiettyjä erilaisia menetelmiä. Tärkeitä menetelmiä ovat kuvan tuki, tukimerkit ja terapiat eri muodoissa. Tärkeä asia on muistaa kohdella kaikkia lapsia tasavertaisesti erilaisista yksilöllisistä tarpeista huolimatta. Vaikuttaa myös siltä, että henkilökunta kokee, että he voivat aina oppia lisää, ettet koskaan saa täysin koulutettua. Tieto kehitysvammaisuudesta yleensä kehittyy jatkuvasti, joten myös henkilöstön tulee pysyä ajan tasalla ja koulutettua.