Faktorer som påverkar logistikkedjan
Eckerman, Emil (2024)
Eckerman, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060420868
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan Duell Oyj:n logistiikkaketjua. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten yrityksen osto-osasto vaikuttaa toimitusketjun onnistumiseen. Ja sen jälkeen tuoda esiin tärkeimmät toimitusketjuun vaikuttavat tekijät, jotka ovat merkityksellisiä toimeksiantajan kannalta. Lopuksi oli tarkoitus luoda toimittajan käsikirja ja käyttää opinnäytetyötä sen tukena. Teoriaosuudessa tuodaan myös esiin tärkeimmät asiat, jotka on otettava huomioon käsikirjaa laadittaessa.
Opinnäytetyö toimii myös työkaluna yrityksen logistiikkaketjun kehittämisessä. Tästä syystä teoriaosuudessa keskitytään olennaisiin teorioihin, kuten toimitusaikoihin, toimittajasuhteisiin ja tavaroiden laatuun, joista yritys voi hyötyä.
Jotta saataisiin tärkeimmät tiedot siitä, miltä Duellin logistiikkaketju näyttää käytännössä, on käytetty laadullista menetelmää. Näin oli helpompi saada käsitys vastaajien tehtävistä logistiikkaketjussa. Laadullisia menetelmiä käyttämällä oli helpompi saavuttaa työn tarkoitus, joka oli luoda ensimmäinen versio toimittajan käsikirjasta asiakkaalle.
Työn empiirisessä osassa kuvataan haastattelujen avulla Duellin logistiikkaketjun eri vaiheita. Korostetaan sitä, miltä ulkopuolisten tuotemerkkien ja omien tuotemerkkien ostaminen näyttää käytännössä ja sen jälkeen myös logistiikkakoordinaattorin ja saapumiskoordinaattorin roolia
logistiikkaketjussa. Kehitys- ja parannusehdotuksia käsitellään myös empiirisessä osassa, jossa tuodaan esiin toimeksiantajan kannalta olennaisia teorioita.
Työ antaa ymmärryksen miten tärkeää on luoda hyvät suhteet toimittajiin, jotta toimitusketju onnistuu. Duell pyrkii tehostamaan toimitusketjua parantamalla yhteistyötä toimittajien kanssa toimittajakäsikirjan ensimmäisen version käyttöönoton jälkeen.
Opinnäytetyö toimii myös työkaluna yrityksen logistiikkaketjun kehittämisessä. Tästä syystä teoriaosuudessa keskitytään olennaisiin teorioihin, kuten toimitusaikoihin, toimittajasuhteisiin ja tavaroiden laatuun, joista yritys voi hyötyä.
Jotta saataisiin tärkeimmät tiedot siitä, miltä Duellin logistiikkaketju näyttää käytännössä, on käytetty laadullista menetelmää. Näin oli helpompi saada käsitys vastaajien tehtävistä logistiikkaketjussa. Laadullisia menetelmiä käyttämällä oli helpompi saavuttaa työn tarkoitus, joka oli luoda ensimmäinen versio toimittajan käsikirjasta asiakkaalle.
Työn empiirisessä osassa kuvataan haastattelujen avulla Duellin logistiikkaketjun eri vaiheita. Korostetaan sitä, miltä ulkopuolisten tuotemerkkien ja omien tuotemerkkien ostaminen näyttää käytännössä ja sen jälkeen myös logistiikkakoordinaattorin ja saapumiskoordinaattorin roolia
logistiikkaketjussa. Kehitys- ja parannusehdotuksia käsitellään myös empiirisessä osassa, jossa tuodaan esiin toimeksiantajan kannalta olennaisia teorioita.
Työ antaa ymmärryksen miten tärkeää on luoda hyvät suhteet toimittajiin, jotta toimitusketju onnistuu. Duell pyrkii tehostamaan toimitusketjua parantamalla yhteistyötä toimittajien kanssa toimittajakäsikirjan ensimmäisen version käyttöönoton jälkeen.